KPI Nedir?
İçindekiler
KPI, Key Performance Indicator kelimelerinin baş harflerinden oluşur. Türkçe’ye Anahtar Kelime Göstergesi olarak da çevrilebilir. Bu gösterge, şirketinizin belirli iş hedeflerini ne kadar başarılı bir biçimde gerçekleştirdiğini gösterir. İşletmenin belirli bir performans alanındaki (örnek olarak satış büyümesi) ilerlemesini takip edebilir. Hem şirketin mevcut konumunu görmenizi hem de hedeflerinizi bulmanızı sağlar. Anahtar Performans Göstergesi, nerede olduğunuzu ve nereye gideceğinizi gösterme açısından bir pusulaya benzetilebilir. Bu içeriği okuyarak KPI hakkında detaylı bilgi sahibi olacak ve şirketinizi doğru hedeflere götürebilmek açısından pusulayı nasıl kullanacağınızı öğreneceksiniz.
KPI Hangi Şirketler İçin Uygundur?
Key Performance Indicator, her çeşit ve boyuttaki organizasyona uygulanabilir. Küçük bir işletme aylık satışları takip ederken, çok uluslu bir şirket küresel tedarik zinciri verimliliğini izleyebilir. Yani işletmeler kendi ihtiyaçlarına ve hedeflerine göre performans göstergesi kullanımını özelleştirebilirler. Firmaların kendi performans ölçümlerinin sonuçlarını değerlendirmesi oldukça önemlidir çünkü buna göre yeni bir gössterge belirlenebilir ya da var olan düzenlenebilir.
Hedeflerle İlgili 2 KPI Örneği
Önümüzdeki 6 aylık süreçte satışlarını %15 oranında artırma hedefi olan girişimcinin performans göstergesi hedefleri; satış değerleri, site trafiği ve etkileşim oranıdır.
Önümüzdeki yıl site trafiğini %20 artırmak isteyen bir e- ticaret girişimcisinin performans göstergesi hedefleri; site trafiği, sosyal mecralardaki paylaşımlar ve promosyonların başarı oranı olacaktır.
KPI Raporu Nedir?
Anahtar Performans Göstergesi raporu, işletmenin performansını değerlendirmemiz konusunda son derece önemlidir. Performans göstergesi raporlaması, işletmelerin zaman içinde ilerlemelerini nicel olarak değerlendirmelerini sağlayan performans takibi için temel bir araçtır. Bu raporlar farklı türde veriler (grafik, tablo) içerebilir. Bu unsurlar raporun kolay anlaşılmasını sağlayarak şirket performansı hakkında daha iyi bir değerlendirme sunulmasını sağlar.
Neden Önemlidir?
Firmaların güçlü ve zayıf yanlarını fark etmesini sağlayan bu raporlar, çeşitli iyileştirmeler yapılmasına imkân tanıdığından oldukça önemlidir. Bu raporlardaki bilgiler stratejik karar alma süreçlerinizi yönlendirebilir. Aynı zamanda kolay görüntülenmesi, tüm seviyelerdeki paydaşlarınızın detayları rahatlıkla anlamasını sağlar. Durumunuzu anlamanız, gelecekte nerede olmak istediğinizi şekillendirir. Raporlar; stratejinizi geliştirir, firmanız adına bilinçli kararlar almanızı sağlar, karmaşıklıkları basitleştirir ve sizi uzun vadeli başarıya ulaştırır.
KPI Nasıl Ölçülmelidir?
Firmalar bir gelir elde etmek ve bu geliri belirli bir oranda yükselterek devam etmek isterler. Bu oranın takip ve ölçümü konusunda Google Analytics gibi programlardan yararlanılabilir. Daha sonra şirketin dönüşüm (etkileşim) oranı incelenmelidir. Pazarlama kampanyalarınızın, SEO çalışmalarınızın ve daha birçok etkenin başarılı olup olmadığını bu noktada analiz etmeniz mümkündür.
Bir siparişin maliyetiyle birlikte kâr zarar hesaplamanızı kolayca yapmanızı sağlayacak olan “sipariş değeri” de bu ölçümler arasındadır. Aynı zamanda yalnızca ürünün satışı değil bu süreçte yaptığınız reklam harcamalarınız ve SEO çalışmalarınız gibi site trafiğini artırmaya yönelik çalışmalar da performans göstergesi ölçümüne dahildir. Hedef kitleniz önemli olduğu kadar potansiyel müşterileriniz de önemlidir. Markanızın hedef kitlesine dahil olma, ürün satın alma imkânı olan potansiyel müşterilerinizi kazanmak üzerine stratejiler geliştirmeniz gerekecektir. Bu konuda belirli bir hedefiniz, hedefinize ulaşmak için uygulayacağınız bir stratejiniz ve bu stratejilerin geçerliliğini denetlemek için raporlarınız olmalıdır. Kısacası gelir, ürün, site, sipariş değeri, dönüşüm oranı ve daha birçok faktör gibi potansiyel müşterileriniz de ölçümlenebilir olmalıdır.
KPI Türleri Nelerdir?
Kuruluş hedef ve stratejilerine göre farklı anahtar performans göstergeleri tercih edilebilir. Çünkü anahtar performans göstergelerinin hedefleri birbirinden farklıdır. Başlıca anahtar performans göstergesi türleri aşağıdaki şekildedir:
• Pazarlama
• Satış
• Finansal
• İşletme
• Proje Yönetimi
Bazı KPI Örnekleri
Finansal KPI Örnekleri
• Gelir Artış Oranı
• Fiyat Kazanç Oranı
• Finansal Tablolar
• Faaliyet Gider Oranı
• Brüt Kâr Marjı
• Sermaye Satış Oranı
Müşteri İlişkileri KPI Örnekleri
• Müşteri Şikayetleri
• Müşteri Kaybı Oranı
• Müşteri Hizmetleri Ulaşılabilirliği (Telefon ve e-posta sayısı)
• Ortalama Çözüm Süresi
• Müşteri Memnuniyeti Oranı
• Müşteri Edinme Maliyeti
Pazarlama KPI Örnekleri
• Site Trafiği
• Blog Trafiği
• Dönüşüm Oranı
• Ürün Sayısı
• Online Reklam Oranı
• Geri Gelen Ziyaretçi Oranı
• Yeni Gelen Ziyaretçi Oranı
• Reklam Tıklama Oranı
• Pazar Gelişme Oranı
• Sitede Geçirilen Süre
• Sosyal Medya Performansı ve Takipçi Sayısı
Satış KPI Örnekleri
• Ortalama sipariş boyutu
• Ortalama marj
• İşlem sayısı
• Dönüşüm oranı
• Müşteri edinme maliyeti (CAC)
• Kaptırma oranı
• Ziyaretçi başına gelir (RPV)
• Rekabetçi fiyatlandırma
• Müşteri yaşam boyu değeri (CLV)
• Ürün İlişkisi
• Envanter seviyeleri
• Ürün yakınlığı
• Satılan malların maliyeti (COGS)
• Yeni müşteri ve geri dönün müşteri siparişleri
• Alışveriş sepeti terk etme oranı
• Brüt kar
SEO KPI Örnekleri
• Site Dışı SEO Etkileşimi (Sosyal medya, yorumlar, forum)
• Organik Trafik (E-ticaret sayfaları için satış oranlarına bakılabilir)
• Anahtar Kelime Sıralaması
• İndekslenen Site Sayfaları
• Yeni Ziyaretçi Oranı
• Sayfa İçi İçerik Performansı
• Mobil Uyumluluk
• Backlink Kalitesi
• Hemen Çıkma Oranı (E-ticaret sayfaları için sepeti terk etme oranlarına bakılabilir)
• Sayfa Yükleme Hızı
• En iyi Etkileşim Alan Sayfalar