Google Analytics Nedir?
İçindekiler
Google Analytics, web sitenizin performansını izleme, analiz etme ve iyileştirme imkânı sunan bir web analiz aracıdır. Google Analytcis 4 (GA4) kurulumu için linkteki içeriğe göz atabilir ve sitenizi optimize etmeye başlayabilirsiniz. İçerikte Google Analytics ile potansiyel müşterilere ulaşmanız için 4 öneri sunduktan sonra bu web analiz aracının kullanım alanını sıralayacağım. Yeni müşterilere ulaşmak için bu analiz aracını nasıl kullanacağınızı merak ediyorsanız, içeriğe göz gezdirmenizde fayda var.
Google Analytics ile Potansiyel Müşterilere Ulaşmanın 4 Yolu
Kitle Analizi ile Yeni Müşteriler Elde Etmek
Hedef kitlenizi genişletmenizin en iyi yöntemi, mevcut kitlenizi tanımaktır. Kitlenizi demografik özellikleri ve ilgi alanlarıyla gruplandırarak tanımaya çalışırsanız, ürünlerinizin asıl olarak hangi gruba hizmet ettiğini bulabilirsiniz.
Bunun için, web sitenizin çektiğini düşündüğünüz ziyaretçiler ile gerçekten siteye etkileşim veren ziyaretçilerinizi karşılaştırın. Analytics ekranında sol tarafta bulunan araç çubuğundan “Kitle” başlığına tıklayın. Bu bölümde yer alan “Genel Bakış” sekmesinde genel ziyaretçileriniz hakkında birçok bilgiye ulaşmanız mümkündür. Kullandıkları dil, cihaz, sitede kalma süresi gibi bilgiler edinerek, kafanızdaki müşteri profiliyle uygunluğunu ölçebilirsiniz.
Kitle Analizini Kampanyalar Üzerinde Kullanmak
Kitle analizi yapmanız, potansiyel müşterilerinize kavuşmanız için yeterli değildir. Bu kitle analizinde elde ettiğiniz verileri, pazarlama planınızda etkili bir biçimde kullanmanız gerekir. Örneğin kitlenizin tahmininizden daha genç olduğunu elde ettiğiniz veriler ile gördüğünüzü düşünelim. Kampanyalarınızı bu genç kitleye yönelik olarak yeniden geliştirirseniz, dönüşüm oranını artırabilir ve ürünlerinizle asıl olarak ilgilenen kitleyi değerlendirebilirsiniz. Böylece müşteri profilini doğru analiz ederek uygun pazarlama planını yapmanız, doğru insanlara yani yeni müşterilerinize ulaşmanızı sağlayacaktır.
Gerçek Zamanlı Veriler ile İçerik Analizi
Site içeriğine göz atarak, sitenizde en fazla trafiği getiren, en düşük hemen çıkma oranına sahip ve insanların en fazla zaman harcadığı içerikleri görebilirsiniz.
En fazla dönüşüm alan konularınız, diğer içeriklerinizi geliştirme konusunda size ipuçları verebilir. Bu bilgiyle daha fazla müşteri elde etmek için, en iyi blog yazılarınıza kampanyalar ekleyebilirsiniz. İçeriğe dahil edilen kampanyalar, insanları dönüşüm konusunda teşvik edebilir.
İçeriğiniz içerisine bir kampanya ekliyorsanız, butonlar ile kullanıcıları yönlendirmeniz gerekebilir. Aynı zamanda kampanyayı sosyal medya üzerinden en çok trafik aldığınız kaynakta paylaşmanız dönüşüm oranlarınız için faydalı olacaktır.
Edinme
Edinme raporu, hedef kitlenizin sitenizi nasıl bulduğuna, sitenizde ne yaptıklarına ve bir form doldurma gibi belirli bir eylemi tamamlayıp tamamlamadıklarına ilişkin ayrıntılı bilgi almanızı sağlar.
Ziyaretçileriniz sosyal medya platformlarında veya çeşitli araçlarda verdiğiniz reklam kampanyalarından ya da organik trafik ile sitenizi bulmuş olabilir. Bu bölüm ile reklam kampanyalarınızın işe yarayıp yaramadığını incelemeniz mümkündür. Buna göre yeni müşteriler bulmak için hangi alana yatırım yapmanız gerektiğini bilebilirsiniz.
İlk adımda yapmış olduğunuz kitle analizi, demografik bilgilere göre hedef kitlenizin en çok kullandığı sosyal medyayı tespit etmenizi sağlayarak bu platformlarda reklam kampanyası yürütmenize imkân tanıyabilir.
Hedefler
İncelemeniz gereken tek veri site trafiği ve buna bağlı faktörler değildir. Analiz edebileceğiniz birçok alan vardır ve “Hedefler” bölümü buna yardımcı olur. Hedefleriniz, arama motoruna, işletme için önemli olduğu düşünülen eylemleri söyler. Belirli bir etkinliğin gerçekleştiğini (örneğin, bir formun doldurulması, bir ürünün satın alınması, teklif sunulması) bildirir.
Hedef belirlemek için Yönetici > Görünüm Oluştur > Hedefler > Yeni Hedef kısmına gitmelisiniz. Bu şekilde işletmenizin ihtiyaç duyduğu hedefleri oluşturabilirsiniz.
Örnek Hedef
Örneğin, bir e-ticaret sitesi işletiyorsanız ve hedefiniz “Satın Alma” ise;
- Hedef Oluşturun: “Teşekkürler” sayfasına ulaşan kullanıcıları izlemek için bir hedef belirleyin.
- Verileri Analiz Edin: Hangi trafik kaynaklarının ve sayfaların en fazla satın alma getirdiğini belirleyin.
- Optimizasyon Yapın: En çok dönüşüm sağlayan trafik kaynaklarına ve sayfalara odaklanarak pazarlama kampanyalarınızı optimize edin. Ayrıca, düşük performans gösteren sayfaları iyileştirin.
Google Analytics hedefleri, sitenizdeki insanların davranışlarını ve yolculuklarını anlayarak pazarlama stratejilerinizi optimize etmek oldukça faydalıdır. Bu sayede, daha fazla müşteri kazanabilir ve mevcut müşterilerinizin ihtiyaçlarını daha iyi analiz edebilirsiniz.
Google Analytics Ne İçin Kullanılır?
Ziyaretçi Takibi ve Analizi
Ziyaretçi Sayısı
Google Analytics ile web sitenizi kaç kişinin ziyaret ettiğini öğrenebilirsiniz.
Ziyaretçi Demografisi
Ziyaretçilerin yaş, cinsiyet, coğrafi konum gibi demografik bilgilerini görebilirsiniz.
Ziyaretçi Davranışı
Sitenizi ziyaret eden kullanıcının sitenizde geçirdiği vakti, hangi sayfaları ziyaret ettiğini ve hangi sayfalardan ayrıldığını inceleyebilirsiniz.
Trafik Kaynağı Analizi
Kaynak
Ziyaretçilerin sitenize nasıl ulaştığını (örneğin, organik arama, doğrudan trafik, sosyal medya, yönlendirme siteleri) belirleyebilirsiniz. Buna yönelik olarak bir platformda yaptığınız reklam kampanyaları varsa, trafik kaynağından çıkarımla reklam dönüşümlerini analiz edebilirsiniz.
Kampanya Performansı
Kaynaktan yapacağınız çıkarımlara ek olarak doğrudan reklam kampanyalarınızın (örneğin, Google Ads, Facebook Ads) performansını izleyebilir ve hangi kampanyaların en fazla trafiği getirdiğini görebilirsiniz.
İçerik Performansı
Sayfa Görüntülemeleri
Hangi sayfaların en çok görüntülendiğini ve ziyaretçilerin bu sayfalarda ne kadar süre geçirdiğini görebilirsiniz. Böylece o sayfada yaptığınız optimizasyonları sitenizin diğer sayfalarına da uygulayabilirsiniz.
Hemen Çıkma Oranı
Ziyaretçilerin sitenizi terk etme oranını analiz edebilirsiniz. Sayfanızın zayıf yönlerini ve yer alan kullanıcı deneyimini olumsuz etkileyebilecek unsurları ortadan kaldırmanız için iyi bir yöntemdir.
En Popüler İçerikler
Blog yazıları, ürün sayfaları veya diğer içeriklerin performansını değerlendirebilirsiniz.
Dönüşüm Takibi
Hedefler ve Dönüşümler
Web sitenizde belirlediğiniz hedeflerin (örneğin, bir formun doldurulması, bir ürünün satın alınması) ne sıklıkla tamamlandığını izleyebilirsiniz.
Satış ve Gelir İzleme
E-ticaret siteleri için satış ve gelir verilerini takip edebilir, hangi ürünlerin en çok satıldığını görebilirsiniz.
Kitle Segmentasyonu
Yeni ve Geri Dönen Ziyaretçiler
Yeni ziyaretçiler ile geri dönen ziyaretçiler arasındaki farkları analiz edebilirsiniz.
Kitle Segmentleri
Farklı kitle segmentlerinin (örneğin, belirli bir yaş aralığındaki kullanıcılar) davranışlarını ve performanslarını karşılaştırabilirsiniz. Böylece hedef kitlenizi daha iyi anlama imkânınız olur. Ürün ve hizmetlerinizi geliştirirken veya reklam kampanyaları oluştururken bu hedef kitle analizlerinizden yararlanabilirsiniz.
Mobil ve Masaüstü Performansı
Cihaz Türleri
Ziyaretçilerin sitenize hangi cihazları (örneğin, masaüstü, mobil, tablet) kullanarak eriştiğini analiz edebilirsiniz.
Mobil Kullanıcı Deneyimi
Mobil kullanıcıların site performansını ve deneyimini değerlendirebilirsiniz
Sonuç
Google Analytics, web sitesi ve veri analizi için ücretsiz bir araçtır. Google’ın dediği gibi, size “kullanıcıların ayrıntılı bir resmini” sağlamak için web sitenizdeki çeşitli trafik ölçümlerini gerçekleştirir. Bu içerikte potansiyel müşterilerinizi elde edebilmeniz için 4 yol mevcut. Buna ek olarak elde ettiğiniz bilgilerle içeriğinizi optimize edebilir, Google sıralamanızı yükseltebilir, SEO çalışmalarınızı veya pazarlama stratejilerini planlayabilirsiniz.