Skip links
breadcrumb-nedir-breadcrumb-ve-seo

Breadcrumb Nedir? SEO İçin Neden Önemlidir?

Breadcrumb Türkçe’de “ekmek kırıntısı” anlamına gelir. Bu yöntem, web sitesi içerisinde gezinirken kullanıcıların yollarını kaybetmemesini sağlar. Gezinirken kaybolmamak için arkalarında ekmek kırıntıları bırakan Hansel ve Gretel masalında olduğu gibi, kullanıcılar site içerisinde yollarını bulabilmek için ve önceki sayfalara kolayca dönebilmek için bu yöntemi kullanırlar.

Bu içerikte, breadcrumb yönteminin kullanıcı deneyimine etkisi ve SEO ile ilişkisine değineceğiz. “Breadcrumb nedir?” “Nasıl Yapılır?” gibi soruların cevaplarına ek olarak avantaj ve dezavantajlarını da sunacağız.

Breadcrumb Nedir?

Breadcrumb, web sitesinde kullanımıyla “sayfa işaretleri yolu”  anlamına gelir. Özellikle E-ticaret siteleri gibi çok kapsamlı sitelerde kullanılan bu yöntem, kullanıcının tıkladığı sayfa başlıklarını sayfanın üstünde yatay bir çizgi halinde sıralı olarak gösterir. Bu yöntem, arama motoru botları ve site kullanıcıları için sitenin daha taranabilir / gezilebilir olmasını sağlar. Böylece kullanıcılar kategoriler arası geçişi tek tıklamayla gerçekleştirebilir ve zamandan tasarruf ederler.

Breadcrumb, kullanıcıların sitede gezindikleri sayfaları sıralı ve tıklanabilir bir şekilde göstererek, sitenin işlevselliğini artırır. Kullanıcı karar değişikliğinde tek tıklamayla kategorinin başına veya farklı bir alt kategoriye dönebilir.

trendyol-navigasyon-breadcrumb

Yukarıdaki görselde Trendyol sitesinin kadın-erkek gibi kategorilerinin aşağısında yer alan bölüm, breadcrumb olarak adlandırılır. 

Kullanıcının son araması spesifik bir kadın parfümüdür. Fikrini değiştirdiğini ve “Kadın Parfum ve Deodorant” bölümüne tekrar gitmek istediğini düşünelim. Breadcrumb içerisinde o başlığa tıklaması yeterlidir. 

Bu sayfada breadcrumb bulunmasaydı “Kadın” filtresine geldikten sonra “Kozmetik” ve “Parfüm” seçeneklerini tek tek seçmesi ve aşağıdaki gibi karmaşık kategori sayfalarında dolanması gerekecekti. Bu yöntem zamandan tasarruf edilmesini sağlayarak kullanıcı deneyimini iyileştirir. 

trendyol-breadcrumb

Breadcrumb Türleri Nelerdir?

  1. Konum Odaklı
  2. Öznitelik/ Özellik Odaklı
  3. Yol/ Yön Odaklı

olmak üzere 3 tür breadcrumb vardır ve her türün kendine özgü avantajları vardır. Her biri farklı kullanıcı ihtiyaçlarını karşılamak için kullanılabilir. Doğru türde breadcrumb kullanımı, kullanıcı deneyimini ve site içi navigasyonu büyük ölçüde iyileştirebilir. Bu nedenle, web sitesi yapısına ve kullanıcı davranışlarına uygun türü seçmek önemlidir.

Location Breadcrumb (Konum Odaklı)

Konum odaklı (location) breadcrumb en sık kullanılan türdür. Özellikle çok kategorili geniş hacimli sayfalar için oldukça kullanışlıdır. Ziyaretçi sayfaya hangi yolla ulaşırsa ulaşsın görülen hiyerarşi aynıdır. Örneğin, bir e-ticaret sitesinde ana sayfa > kategori > alt kategori > ürün şeklinde bir dizilim görülebilir. Kullanıcı sayfaya bir link yoluyla gelmiş olsa bile aynı hiyerarşiyi görür ve kategoriler arasında kolayca geçiş yapabilir. Kullanıcıların ürün aramak için gezinme süresini azaltarak hızlı ve etkili bir navigasyon sunar. SEO açısından da olumlu bir etkisi vardır çünkü arama motorları, breadcrumb’ları sitenin yapısını anlamada kullanır. 

Aşağıdaki görsel, bu türe örnektir. Kullanıcının bulunduğu sayfanın hangi kategori başlıkları altında olduğunu gösterir. 

trendyol-navigasyon-breadcrumb

Attribute Breadcrumb (Öznitelik Odaklı)

Location breadcrumb’dan farklı olarak, bu breadcrumb türü, kullanıcının geçtiği sayfaların başlık etiketleri yerine özelliklerini listeler. Yukarıdaki örnekte olduğu gibi site içerisindeki konumu yatay bir hiyerarşi olarak göstermez. Kullanıcının aradığı ürüne ulaşmasının birden fazla yolu vardır ve filtrelemeleri sunarak ürüne ulaşmayı daha kolay bir hale getirir. Örneğin, bir giyim sitesinde renk > beden > marka gibi öznitelikler baz alınarak oluşturulan breadcrumb’lar, kullanıcıların istedikleri ürüne daha hızlı ulaşmasını sağlar. 

Path Breadcrumb (Yol Odaklı)

Bu yöntem, diğer iki yöntemden farklı olarak kullanıcı deneyimi açısından büyük bir kolaylık sağlamaz. Aşağıdaki görselde de gösterildiği üzere, tarayıcıda yer alan “geri tuşu” göreviyle aynı görevi yerine getirir. Sayfa içerisinde hangi konumda olduğunuzu göstermez. Bu nedenle diğer kategorilere kolayca erişim sunmaz. Yalnız bir önceki sayfaya giderek bulunduğunuz konumu sürekli geri alarak diğer kategorileri ziyaret edebilirsiniz. 

Bu sayfaya bir link yoluyla geldiyseniz ve ziyaret ettiğiniz tek sayfa buysa, geri dönemeyeceğiniz ve nerede olduğunuzu da bilemeyeceğiniz için bu özellik işlevli olmayacaktır.

Kapsamlı bir web siteniz varsa location ve attribute breadcrumb birleşimi bir tasarım kullanıcı deneyiminizi iyileştirmek ve arama motorları tarafından daha anlaşılır olmak için size yetecektir. Path’in tarayıcıdaki geri tuşundan pek de farkı yoktur. 

araba sayfasında path breadcrumb

Breadcrumb Nasıl Kullanılır?

WordPress’te Breadcrumb

WordPress’te Yoast SEO veya Rank Math SEO kullanıyorsanız, kullandığınız eklentinin breadcumbs ekleme talimatlarını kontrol ederek özelliğini kullanmaya başlayabilirsiniz.

Neden Breadcrumb Kullanmalıyım?

Breadcrumb Avantajları

  • Karmaşık siteler için anlaşılır bir tasarım sunar. 
  • Site kapsamı, kategori ve alt kategoriler hakkında bilgi sahibi olmanızı sağlar.
  • Zamandan tasarruf ederek hızlı ve etkili bir gezinme imkânı sunar. Böylece kullanıcı, ürünü aramak için boşa zaman kaybetmek yerine ürüne kolayca ulaşır ve içerikten maksimum verimi alır.
  • Site içi navigasyon optimizasyonları kullanıcı deneyimini artırır. 
  • Kullanıcı deneyimini iyileştirmeniz arama motorları tarafından olumlu bir izlenim yaratır.
  • Kullanıcıları site içi gezinmeye teşvik ederek etkileşimi artırabilir ve oturum sürelerini uzatabilir.
  • Site yapısının karmaşık olması sebebiyle hemen çıkma oranları (bounce rate) artabilir. Breadcrumb bunun önüne geçerek kullanıcılarınızın sitenizde geçirdiği vakti kaliteli kılar.
  • Web sitenize dışarıdan bir link ile gelen kullanıcılar, sitenin hangi alt kategorilerinde gezindiklerini kolayca keşefedebilirler.

Breadcrumb Kullanırken Nelere Dikkat Etmeliyim?

Breadcrumb kullanımının avantajları olsa da, dikkat etmeniz gereken noktalar da mevcuttur. İşte bu yöntemi kullanırken dikkat etmeniz gereken birkaç nokta: 

  •  Web siteniz için en uygun türünü seçmelisiniz. 
  • Genellikle kapsamlı web siteleri için ideal olan bu yöntemin siteniz için gerekli olup olmadığına karar vermek için A/B testleri kullanabilirsiniz.
  • Seçtiğiniz türe uygun optimizasyonlarla sayfa işaretleri yolunu oluşturmalısınız.
  • Kullanıcı odaklı olmanızda fayda vardır. Bu nedenle optimizasyonlarınızı en yüksek faydayı getirecek şekilde gerçekleştirmelisiniz.
  • Kategori başlıklarınızda hata olmamasına ve TIKLANABİLİR olmasına özen gösterin. Yanlış bir kategori veya tıklanabilir olmayan bir başlık, yaptığınız tüm çalışmayı etkisiz kılabilir.
  • Sayfa işaretleri yolu, mobil uyumlu ve SEO dostu olmalıdır. Mobil cihazlarda da düzgün çalışmalı ve kullanıcıların küçük ekranlarda bile kolayca gezinmelerini sağlamalıdır. 
  • Görsel olarak kullanıcının ilgisini çekecek ancak onu rahatsız etmeyecek bir büyüklük ve konumda olmasına özen gösterin. 
  • Kullanıcının sitenizde gezinebileceği tek yöntem bu değildir. Bu alanda optimizasyonlar yaparken site içi navigasyonlarınızı ihmal etmeyin.
  • Bazı sayfalarda uygulayıp bazı sayfalarda uygulamamazlık etmeyin. Tutarlı ve erişilebilir olmanız açısından bu yöntemi kullanacaksanız her sayfanızın dahil olduğuna emin olun. 
  • Özellikle Path ve Attribute based breadcrumb kullanımında oluşabilecek duplicate sayfa sorununa dikkat ederek gerekli önlemleri almanızda fayda vardır.
  • Sayfa işaretleri yolu linklerinde kullanılan anchor text’ler anahtar kelimeleri içermeli ve özenle kurgulanmalıdır. 

Breadcrumb SEO için Neden Önemlidir?

Google, kullanıcılara en kısa sürede aradıkları bilgiyi sunmayı hedefler. Breadcrumb’ın da amacı bu olduğundan dolaylı olarak SEO performanslarını olumlu etkileyen bir faktördür. Aşağıdaki maddeler “Breadcrumb SEO için neden önemlidir?” sorusunu anlamamıza imkân tanır. 

  • Kullanıcı deneyimini artırmaya ek olarak arama motoru deneyimini de iyileştirir. Yalnız kullanıcının değil arama motorunun da sayfa hiyerarşisi hakkında bilgi sahibi olarak siteyi daha iyi anlamasını sağlar.
  • Kategorilerin URL değil de kategori olarak gösterilmesi arama motoru sıralamalarında görünürlüğü artırma imkânı sunar. 
  • Hemen çıkma oranlarını azaltarak kullanıcının geçirdiği oturum süresini artırır.
  • Anahtar kelimeler içeren anchor textler içerik hakkında bilgi verir.
  • Bu yapıyla birlikte farklı sayfalarına linkler veren web sitelerinin sayfa içi SEO çalışmaları kolaylaşır ve indeks işlemi hız kazanır.

SEO çalışmalarınızda başarılı olmak istiyorsanız, sitenizde kullandığınız breadcrumb yapısını özenle optimize etmeniz gerekir.

Yorumunuz

Bu site reCAPTCHA ve Google tarafından korunmaktadır Gizlilik Politikası ve Kullanım Şartları uygula.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

En kaliteli web deneyimini sağlamak için çerezleri kullanıyoruz.
Teklif Al
Hemen Ara
WhatsApp