Skip links
donusum-orani-optimizasyonu-cro

Dönüşüm Oranı Optimizasyonu (CRO) Nedir? Nasıl Yapılır?

Web siteleri, markalarınızın dijital dünyadaki yansımasıdır. Rekabete ayak uydurarak marka bilinirliğinizi artırmak için Conversion Rate Optimization yani Dönüşüm Oranı Optimizasyonu (CRO), üzerinde durmanız gereken noktalardır.

CRO ile kullanıcılarınızı satın alma, form doldurma gibi belirli eylemleri gerçekleştirmeleri için motive etmeniz, hedeflerinize ulaşmanızı sağlayacaktır. Dijital varlığınızı güçlendirmek için doğru bir CRO stratejisine ihtiyacınız var. Bu içerikte dönüşüm oranı optimizasyonu yaparak hedeflerinize nasıl ulaşabileceğinizden bahsedeceğiz.

Dönüşüm Oranı (Conversion Rate) Nedir?

Dönüşüşüm oranı (CR), web sitesine gelen ziyaretçinin, hedef olarak belirlenen eylemi yerine getirme yüzdesidir. 

Satış yapma, form doldurma, abone olma, sayfada gezinme gibi birçok siteyle etkileşime geçerek dönüşüm sağlama eylemi mevcuttur. Dolayısıyla dönüşüm oranı herkesin hedefine göre değişkenlik gösterebilir. Örneğin, bir E-ticaret firması için dönüşüm, kullanıcının siteden alışveriş yapmasıdır. Amacı görünürlük olan bir web site için ise dönüşüm hedefi tıklanma ve sayfada gezinme oranıdır. 

Bu içeriğin konusu, dönüşüm oranı ve bu oranı iyileştirmek için gerçekleştirilen dönüşüm oranı optimizasyonudur. İçerikte, dönüşüm oranı önemine ve “Dönüşüm oranı optimizasyonu nedir?” gibi soruların cevabına değineceğiz.

Dönüşüm Oranı (CR) Nasıl Hesaplanır?

Dönüşüm oranı bu formülle hesaplanır: 

(Dönüşüm sayısı/Toplam ziyaretçi sayısı)×100

Örneğin, bir web sitesini 1000 kişinin ziyaret ettiğini düşünelim. Bu ziyaretçilerden 50’si satın alma işlemi gerçekleştirdiğinde, dönüşüm oranı şu şekilde hesaplanır:

50/1000×100= %5

CR Neden Önemlidir?

Dönüşüm oranı; dijital pazarlama ve e-ticaret alanında, işletmelerin performansını değerlendirmede ve pazarlama stratejilerini optimize etmede önemli bir rol oynar.

Verimlilik

Yüksek dönüşüm oranı, mevcut trafikle daha fazla dönüşüm sağlamanızı ve kaynaklarınızı daha verimli kullanmanızı sağlar.

Maliyet Yönetimi

Daha yüksek dönüşüm oranları, müşteri edinme maliyetini düşürür ve reklam harcamalarınızın geri dönüşünü artırır.

Gelir Artışı

Dönüşüm oranınızı artırarak, gelirlerinizi önemli ölçüde artırabilirsiniz. Küçük bir dönüşüm oranı artışı bile büyük gelir farkları yaratabilir.

Rekabet Avantajı

Dönüşüm oranı optimizasyonu, pazarda rekabet avantajı elde etmenizi sağlar ve rakiplerinizden daha başarılı olmanıza yardımcı olur.

Kullanıcı Deneyimi

Dönüşüm oranını artırmak için yapılan iyileştirmeler, genellikle kullanıcı deneyimini de geliştirir, bu da müşteri memnuniyetini artırır. 

Tüm bu sebepler ve daha fazlası, belirlediğiniz hedefler doğrultusunda dönüşüm oranı optimizasyonu yapmanız için etkilidir. Bu noktadan sonra dönüşüm oranına (CR) ek olarak dönüşüm oranı optimizasyonu (CRO) hakkında daha detaylı bilgi edineceğiz.

Dönüşüm Oranı Optimizasyonu (CRO) Nedir?

Dönüşüm Oranı (CR), kullanıcının siteyle etkileşime geçerek markanın belirlediği hedefi (satın alma vs.) gerçekleştirme yüzdesidir. Dönüşüm Oranı Optimizasyonu (CRO); dönüşüm oranını artırmayı hedefleyen bir pazarlama stratejisidir.

Her markanın hedef kitlesinden beklediği bir dönüşüm türü vardır. Yukarıda da bahsettiğimiz üzere, kimi bunu satın alma eylemiyle kimi de kaydolma gibi eylemlerle gerçekleştirebilir. Dönüşüm hedefiniz ne olursa olsun, bunun kendiliğinden gerçekleşmeyeceğini bilmenizde fayda var. Ziyaretçilerinizin sitenizle etkileşime geçmesini, belirlediğiniz dönüşüm eylemlerini gerçekleştirmesini sağlamak için birtakım yönlendirmeler yapmanız gerekir. Bu yönlendirmeler dönüşüm oranınızı artırarak sizi hedeflediğiniz noktaya ulaştırabilir. Bu noktada dönüşüm oranı optimizasyonu (CRO) devreye girer. Dönüşüm oranlarınızı iyileştirmek ve kullanıcıların sitenizle etkileşimini artırmak için, dönüşüm oranı optimizasyonu stratejisi geliştirmeniz şarttır. 

Dönüşüm Oranı Optimizasyonu (CRO) Stratejisinin Özellikleri

  • Ziyaretçilerinizin müşteri memnuniyetini geliştirerek markanızla bağ kurmasını sağlar. Hedeflediğiniz eylemin ziyaretçiler tarafından gerçekleştirilmesine imkân tanır.
  • Web sitesini ziyaret eden potansiyel müşterilerin çeşitli kampanyalarla kalıcı olmasını sağlar.
  • Ürün-hizmet özellikleri, fırsatları, marka duyuruları gibi birçok konuda hedef kitle ve potansiyel müşterileri bilgilendirir. 
  • Kullanıcılar için eylem çağrısında bulunarak onları markanın hedeflediği eylem için motive eder. 
  • Hem markanızı hem de kullanıcı deneyimini üst noktaya taşır. 

Google tarafından sunulan dönüşüm optimizasyonu kursuna göz atın.

KPI ve CRO İlişkisi

CRO stratejileri belirlenirken, spesifik KPI’lar hedeflenir ve bu hedeflere ne kadar yaklaşıldığı düzenli olarak izlenir.

KPI’lar (Key Performance Indicators), dönüşüm oranı optimizasyonu çalışmalarının etkinliğini analiz ederek hangi alanlarda iyileştirme yapılması gerektiğini belirlemeye yardımcı olur, bundan dolayı işletme hedeflerine ulaşmada önemli bir ölçüttür.

KPI hakkında daha fazla bilgi almak istiyorsanız “Bilmeniz Gereken 50 Performans Göstergesi: KPI Nedir? İçeriğine göz atabilirsiniz.

Makro Dönüşüm Oranı Nedir?

Makro dönüşümler, bir web sitesinin veya dijital pazarlama kampanyasının ana hedeflerini temsil eder. Bu dönüşümler, işletmenin temel amaçlarına ulaşması için kritik olan büyük ölçekli eylemleri kapsar. Genellikle doğrudan gelir elde etmeye veya ana iş hedeflerini gerçekleştirmeye yönelik dönüşümlerdir.

  • E-ticaret sitelerinde gerçekleşen ürün satışı
  • Ücretli abonelik başlangıçları

Mikro Dönüşüm Oranı Nedir?

Mikro dönüşümler, kullanıcıların web sitesinde gerçekleştirdiği daha küçük ölçekli ve ara hedeflerdir. Bu dönüşümler, genellikle kullanıcıların ana hedefe ulaşmadan önce gerçekleştirdikleri adımları veya etkileşimleri içerir. Mikro dönüşümler, kullanıcıların niyetlerini ve ilgilerini belirlemeye yardımcı olabilir.

  • E-Posta Aboneliği ile bültene kayıt olma
  • İletişim formunu doldurma

Makro ve Mikro Dönüşüm Oranlarının Optimizasyon Sürecine Etkisi

Makro ve mikro dönüşümleri analiz ve optimize etmek, dijital pazarlama stratejilerinin başarısını artırmada kritik bir rol oynar.

Mikro dönüşüm sağlayan kullanıcılar, makro dönüşüm için potansiyel taşırlar. Dönüşüm oranı optimizasyonu sırasında bu süreci iyileştirerek potansiyel müşterileri kazanmak için stratejiler geliştirmelisiniz.

Bu dönüşümler, kullanıcıların web sitesindeki yolculuklarını ve etkileşimlerini anlamayı, dolayısıyla dönüşüm oranlarını artırmayı sağlar. Mikro dönüşümlerinizi analiz ederek makro dönüşümlere çevirmek için çalışmalar başlatın.

Dönüşüm Oranı Optimizasyonu (CRO) Nasıl Yapılır?

Dönüşüm oranı optimizasyonu, elde edilmek istenen dönüşüm tipine uygun olarak gerçekleştirilmelidir. Yatırımın Geri Dönüş Oranına Göre Optimizasyon ve Edinim Başına Maliyet Optimizasyonu olmak üzere iki dönüşüm tipine dair bilgi vereceğiz.

Yatırımın Geri Dönüş Oranına Göre Optimizasyon

Yatırımın Geri Dönüş Oranı (ROI), yapılan yatırımın ne kadar kârlı olduğunu ölçen bir metriktir. ROI’ye göre optimizasyon, yatırımların getirisini maksimize etmek amacıyla dijital pazarlama faaliyetlerini düzenlemeyi içerir.

Gerçekleşme Aşamaları:
  • Belirli ROI hedefleri konulur. Yatırım geri dönüş oranının yüzde kaç artırılmak istenildiği planlanır.
  • Hangi kampanyaların yüksek ROI sağladığını belirleyebilmek için kampanya analizi yapılır.
  • Farklı stratejiler ve kampanyalar test edilerek hangilerinin daha yüksek ROI sağladığı belirlenir. A/B testleri ve çok değişkenli testler bu süreçte önemli bir rol oynar.
  • En yüksek ROI’yi sağlayan stratejiler optimize edilir. Bu, reklam metinlerinin, açılış sayfalarının, hedefleme kriterlerinin ve diğer pazarlama unsurlarının iyileştirilmesini içerebilir.
  • ROI sürekli olarak izlenir ve iyileştirme fırsatları belirlenir. Pazarlama kampanyalarının performansı düzenli olarak ölçülür ve analiz edilir.
Edinim Başına Maliyet’e Göre Optimizasyon

Edinim Başına Maliyet (EBM), “Cost Per Acquisition” veya kısaca “CPA” olarak adlandırılır. Müşteri edinme maliyetini minimize ederek iyi bir performans yakalamayı hedefler. Yani hem dönüşüm elde edecek hem de edinim başına maliyeti düşürmüş olacaksınız. 

Gerçekleşme Aşamaları:
  • Müşteri başına maliyeti ne kadar oranla azaltmak istendiğine dair bir hedef konulur.
  • Kampanyalar CPA’ya göre analiz edilir. Daha düşük CPA sağlayan kampanyalara ve stratejilere daha fazla bütçe ayrılır. Yüksek CPA’ya sahip olan kampanyalar optimize edilir veya durdurulur.
  • Kullanıcı deneyimi ve müşteri yolculuğu optimize edilerek, dönüşüm oranları artırılır ve CPA düşürülür. Kullanıcıların dönüşüm sürecinde karşılaştığı engeller kaldırılır.
  • Sonuç olarak; CPA sürekli olarak izlenir ve iyileştirme fırsatları belirlenir. Pazarlama kampanyalarının performansı düzenli olarak ölçülür ve analiz edilir.

Dönüşüm Oranı Optimizasyonu Yapılırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

A/B Testleri

A/B ve çok değişkenli testler, farklı tasarım ve içerik seçeneklerinin performansını karşılaştırmak için kullanılırlar.

A/B testlerinde, iki farklı tasarım örneği kullanıcılar arasında teste tabi tutulur ve hangisinin daha iyi performans gösterdiği ölçülür. Müşteri deneyimini iyileştirerek dönüşüm oranını optimize etmek için oldukça işlevsel testlerdir.

Müşteri Yol Haritası Analizleri (Customer Journey)

Müşteri yol haritası analizleri, kullanıcıların web sitesindeki yolculuklarını ve etkileşimlerini anlamaya yardımcı olur. Bu analizler, kullanıcıların hangi adımlarda tıkandığını veya siteden ayrıldığını belirlemeye yarar. Böylece kullanıcıların nerelerde vakit geçirdiğini görmeye ek olarak hemen çıkma oranlarını da inceleyebilirsiniz. Bu oranın sebebi ve çözümü üzerine düşünerek kullanıcı deneyimini iyileştirecek çalışmalar gerçekleştirebilirsiniz. Kullanıcı yolculuğunu optimize etmek, dönüşüm oranlarını artırmak için kritik öneme sahiptir.

Mikro İçerik Optimizasyonu

Mikro içerik optimizasyonu, web sitesindeki küçük ama önemli içerik parçalarının (başlıklar, düğme metinleri, kısa açıklamalar vb.) optimize edilmesini içerir. Bu içerikler, kullanıcıların dikkatini çekmek ve onları istenilen eylemi gerçekleştirmeye yönlendirmek için önemli rol oynar. Küçük değişiklikler bile büyük dönüşümlere neden olabilir

Çevrimiçi Anketler/Müşteri Geri Bildirimleri

Çevrimiçi anketler ve müşteri geri bildirimleri, kullanıcıların web sitesi deneyimleri hakkında doğrudan bilgi sağlar. Bu geri bildirimler, kullanıcıların neyi beğendiğini, neyi beğenmediğini ve hangi alanlarda iyileştirme yapılması gerektiğini anlamanıza yardımcı olur. Kullanıcı geri bildirimlerine dayalı iyileştirmeler, müşteri memnuniyetini ve dönüşüm oranlarını artırabilir.

Hemen Çıkma Oranı ve Alışveriş Sepeti Terk Etme Analizleri

Alışveriş sepeti terk etme analizleri, kullanıcıların alışveriş sepetlerini neden tamamlamadan terk ettiğini anlamaya yönelik çalışmalardır. Bu analizler, sepet terk etme nedenlerini belirleyerek, ödeme süreçlerinin ve sepet kullanıcı deneyiminin iyileştirilmesine yardımcı olur. Sepet terk etme oranlarını azaltmak, dönüşüm oranlarını önemli ölçüde artırabilir.

CRO Neden Gereklidir?

Dönüşüm oranı optimizasyonu, potansiyel müşterilerinizi gerçek müşterilere daha düşük maliyette yüksek verim sağlayarak çevirdiğinden dolayı oldukça önemlidir.

Bu optimizasyon sürecini doğru bir stratejiyle yürüterek, düşük maliyetlerle, ziyaretçi başına geliri artırmanız mümkündür. Böylece minimum maliyetle maksimum verim sağlayarak marka bilinirliğinizi artırabilirsiniz.

Web siteniz ne kadar eksiksiz gözükürse gözüksün, dönüşüm oranlarınız her zaman geliştirilmeye açıktır. Bu alanda yapılacak olan optimizasyonlar hep var olacaktır. Önemli olan belirli aralıklarla bu optimizasyonları tekrarlamanız ve sitenizdeki çeşitli metriklerin analizini gerçekleştirmenizdir.

CRO; pazarlama maliyetlerini düşürerek verimliliği artırır, kullanıcı deneyimini iyileştirerek müşteri memnuniyeti sağlar, potansiyel müşterileri gerçek müşterilere çevirir ve rakiplerinizden bir adım önde olmanızı sağlar. 

Yorumunuz

Bu site reCAPTCHA ve Google tarafından korunmaktadır Gizlilik Politikası ve Kullanım Şartları uygula.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

En kaliteli web deneyimini sağlamak için çerezleri kullanıyoruz.
Teklif Al
Hemen Ara
WhatsApp