Skip links
Bounce rate hemen çıkma oranı kullanıcı deneyimi

Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate) Nedir? Nasıl Düşürülür?

Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate) Nedir?

Bir siteniz varsa (özellikle e-ticaret) kullanıcıların sayfanızdaki reaksiyonlarını incelemek sizin için son derece önemlidir. Yapacağınız analizler içerisinde “Bounce Rate” yani hemen çıkma oranı da mevcuttur. Kullanıcılar ihtiyaçları olan ürün ya da hizmeti araştırırken çeşitli sitelerden faydalanırlar. Bazı sitelerle etkileşimde bulunurken bazılarında belirli bir süre geçirerek ya da hemen çıkarlar. Bu Bounce Rate oranı, kullanıcıların kaçta kaçının sitede vakit geçirdiği ve ne kadarının diğer sayfalara yöneldiğini bulmamızı sağlar. Genel olarak web sitesi sahiplerinin amacı düşük bir bounce rate oranı tutturmak ve ziyaretçilerinin sayfada kalmalarını teşvik etmektir.

bounce rate - hemen çıkma oranı
Figure: Bounce Rate - Author: Seobility - License: CC BY-SA 4.0

Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate) Nasıl Hesaplanır?

Google Analytics gibi analiz araçları hemen çıkma oranlarını hesaplayarak site hakkında bilgi sahibi olmamızı sağlasa da bu oran için basit formüller de mevcut. (Siteyi Terk Edenler/ Toplam Site Ziyaretçileri) * 100 formülü, hemen çıkma oranına ulaşmamızı sağlıyor. Örnek olarak, son 1 ay içerisinde sitenizin genel ziyaretçi sayısının 8000 olduğunu varsayalım. Tek sayfalık oturumlar, yani terk edenleri belirten sayımız da 3000 olsun. 3000/8000*100= %37.5 verisine ulaşacağız. E-ticaret siteleri için ortalama hemen çıkma oranı %10-%40 arasındadır. Bu oranın altında ve üstünde bazı sapmalar sorun çıkarabileceğinden düzenli olarak kontrol etmekte fayda var.

Figure: Bounce Rate - Author: Seobility - License: CC BY-SA 4.0

Farklı Sitelere Göre Hemen Çıkma Oranı Sonuç Analizi

E-ticaret sitelerinde %20-%45 arası hemen çıkma oranı normal karşılanırken bir blog söz konusu olduğunda bu oran %65-%90 arasındadır. Hemen çıkma oranları incelenirken tek bir ideal aralık yoktur. Web sitenizin verdiği hizmete, sektörünüze göre bu oranlar değişiklik gösterir.

hemen çıkma oranı siteler

Örneğin yukarıdaki görselde paylaşım ve site türüne göre ideal hemen çıkma oranları verilmiştir. Blog sayfalarının hemen çıkma oranlarının daha fazla olması, ziyaretçilerin okuma sürelerine göre değişiklik gösteren içeriklerden bilgi edindikten sonra siteyi terk etmesidir. Burada hizmet bilgi paylaşımıdır ve site sahibi hemen çıkma oranı yüksek dahi olsa amacına ulaşmış olur. Blog sayfalarında durum normaldir ancak kullanıcıların aksiyonunun bulunması gereken sitelerde hemen çıkma oranı fazlaysa bu durum web sitesi için kötüdür.

Yüksek Bounce Rate Sebepleri

1. Verilen Hizmetin Beklentiyi Karşılamaması

Yüksek hemen çıkma oranlarının başında, kullanıcıların beklentisinin karşılanmaması geliyor. Örneğin tıklanma almak için ilgi çekici bir başlık ve meta açıklama koymuş olabilirsiniz ancak içeriğiniz yetersiz olabilir. Kullanıcı sitenize girdikten sonra hayal kırıklığına uğrayabilir. Kullanıcının beklentilerini karşılayacak içerikler üretmek için:

  • “İçindekiler” bölümü oluşturabilirsiniz.
  • Bir listeleme yapıyorsanız örneğin “Ücretli ve Ücretsiz SEO Programları” başlığına sahipseniz, her maddede açık olmaya özen gösterin.
  • Başlıkları ayırın, listeleyin ve gerekli giriş bilgilerini verin.
  • İçerikte kullanıcının bilmediği bir şey olduğunu düşünüyorsanız çeşitli linklerle ve bilgi kutularıyla fikir sahibi olmalarını, dolayısıyla içeriğinizi sıkılmadan okumalarını sağlayın.
  • Başlık ve meta açıklamadaki iddianızı sayfada da sürdürün, bahsettiğiniz her şeyi açıklayın.
  • Hedef kitlenizi ve potansiyel kitlenizi iyi analiz edin. Nelere ihtiyaçları olduğunu, sitenizdeki hangi hizmetten yararlanmak için orada olduğunu bilin. Buna uygun bir hizmet sağlayın.

2- Web Sayfası Hızı

Araştırmalara göre kullanıcıların yarısından fazlası, 3 saniyede açılmayan web sayfalarını terk ediyorlar. Durum böyleyken sayfa hızınızı optimize ederek iyi bir kullanıcı deneyimi sunmanızda fayda var. Sayfalarınızı analiz araçlarıyla inceleyerek çeşitli iyileştirme süreçlerine başvurabilirsiniz. Aynı zamanda sayfa hızınızı etkileyecek görsellerin yüksek boyut problemini ortadan kaldırmak için görsel sıkıştırma programları kullanabilirsiniz.

sayfa hızı ve hemen çıkma oranı

3- Kullanıcı Arayüzü ve Tasarım Sorunları

URL, anahtar kelimeler, sayfa başlıkları, meta açıklamalar gibi birçok etkene dikkat ederek ziyaretçiyi sayfanıza yönlendirebildiğinizi varsayalım. İlk karşılaşacağı sayfanızın tasarımıdır. Bir ürün ya da hizmeti ararken kullanıcı arayüzünüzün gelişmiş olması kullanıcıya kolaylık sağlar. Ziyaretçiler, sayfanızda bir ürün ya da hizmet gezerken vakit harcamak isterler, o hizmeti ararken değil. Göz yoran, karmaşık tasarımlar kullanıcıya ne aradığını unutturabilir. Sade ve kullanıcı dostu tasarımlar aradığını bulma konusunda insanlara yardımcı olabilir. Bu koşullar sağlanmadığında kullanıcıların sayfayı terk etme olasılığı oldukça yüksektir. Böylece kötü bir kullanıcı deneyimi bounce rate oranlarının yükselmesini sağlayacağından, tasarım konusunda dikkatli olmanız gerekecektir.

4- Düşük Kaliteli İçerik

Tüm adımlar tamam ve iyi bir kullanıcı arayüzüne sahipsiniz. Ziyaretçi içeriğinizi gözden geçirmeye başladı ve tatmin olmadan siteden ayrıldı. O ana kadar yaptığınız tüm iyileştirmeleri karşılıksız bırakmış olursunuz. Bundan dolayı kalitelik bir içerik oluşturarak medyanızı yazıyla dengeli bir şekilde kullanmanız gerekir. Görsel ve yeri geldiğinde video kullanımı ziyaretçileri canlı tutar. Linklerle desteklenen, listeli ve sade içerikler, çeşitli rehberler kullanıcıya kolaylık sağlar. Kendini tekrar eden yavan içeriklerden kaçının ve içeriğinizi zenginleştirin.

5- 404 Hataları

Sayfanızda taşınmış ya da silinmiş bölümler yer alabilir. Gerekli 301 yönlendirmeleri yapılmadığında bu sayfalar kullanıcılara 404 hataları olarak ulaşırlar. 404 Hatasıyla karşılaşan kullanıcı sayfayı terk etme eğilimi gösterir ve kötü bir kullanıcı deneyimi yaşamasına sebep olur. Bu sayfaların varlığı hem Bounce rate oranınızı arttırır hem de arama motoru sıralamanızı etkiler.

404 hatası 404 hata

Bounce Rate ve SEO İlişkisi

Bir sitede hemen çıkma oranı arttıkça, o sayfanın arama motoru sonuç sayfasındaki konumunun gerilediği gözlemleniyor. Google’ın açıkladığı sıralama faktörlerinden olan sayfa hızı, hemen çıkma oranında da oldukça etkili bir faktör. Yani hemen çıkma oranı doğrudan ve dolaylı olarak sitenin sıralamadaki konumunu etkiliyor.

Yüksek Bounce Rate Sorunu İçin Neler Yapılabilir?

Kullanıcı Gözünden Görmek

SEO çalışmaları sürecinde uyguladığımız bir yöntem olan “Kullanıcı Gözünden Görmek”, hemen çıkma oranlarının düşürülmesinde de kullanılabilir. Kendimizi hedef ya da potansiyel kitlemizden bir kullanıcı yerine koyarak sayfamızı incelemeliyiz. Bazı problemler gözle görülebilir, bazıları ise daha fazla dikkat ve çaba gerektirir. İhtiyaca göre aranacak olan hizmetin sayfada kolay erişilebilirliği ve konumu, kullanıcı için son derece önemlidir. Erişimin zor olması, kullanıcının sayfanızdan çıkarak diğer sayfalara göz atmasını beraberinde getirecektir. Kullanıcı deneyiminizi iyileştirmek ve kullanıcıların sayfanızda vakit geçirmesini sağlamak için, kullanıcı arayüzünüzü kolaylaştırmanızı tavsiye ediyorum.

Kullanıcının Gördüğü İlk Alan

Bir web sayfasını ziyaret eden kullanıcıların, sayfa yüklendiği an kaydırmadan önce ilk karşılaştıkları bölüm son derece önemlidir. Çünkü bu bölüm, ilgilerini çeken ve beklentilerini karşılayacağını düşündükleri içeriğe yönelmelerini sağlar. Kullanıcıların aklında web sitenize ve içeriklerinize dair bir fikir oluşur. İyi bir kullanıcı arayüzü ve uygun bir sayfa tasarımı kullanıcıların hemen çıkma oranını düşürecektir. Komplike tasarımlar kullanıcıların sayfayı kaydırmadan terk etmesiyle son bulabilir. Bu nedenle kullanıcıların ilk gördüğü alanın iyi bir tasarıma, yönlendirmelere sahip olması ve beklentileri karşılaması gibi unsurlar çok önemlidir. 

Geri Bildirim Formları ve Değerlendirmeler

Ziyaretçilerinize geri bildirim formları sunun ve iletişimde kalın. Böylece sayfanızdaki problemleri, eksikleri ve olumlu yönleri görebilir ve geliştirme fırsatına sahip olabilirsiniz. Bu durum sadece eksiklerinizin farkına varmanızı sağlamaz, aynı zamanda hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlar ve yaratıcı fikirlerle de karşılaşabilirsiniz. İyi bir kullanıcı deneyimi oluşturmaya çalışırken kitlenizin fikirlerini önemsediğinizi göstermeniz değerli ve özel hissettirir.

Bounce rate hemen çıkma oranı değerlendirme

Sosyal Medyada Paylaşılan Anketler

Geri bildirim formlarına benzer olarak ziyaretçilerinizin fikrini alabileceğiniz bir diğer uygulama anketlerdir. Bir blog yazarıysanız kitlenizin en çok sorusu olduğu, ilgilendiği ya da rehbere ihtiyaç duyduğu konuları anketler sayesinde keşfedebilirsiniz. Bu anketler, hem yaratıcılığınızın tükendiği anda destek olur hem de hedef kitlenizi tanımanızı kolaylaştırır. Blog dışında bir e-ticaret sitesine sahipseniz de stok güncellemesi yapılmasını düşündüğünüz ürünlerinizi anketler yardımıyla seçebilirsiniz. Eskiden var olan ve gelmesini istedikleri ürünler, yapılması muhtemel yeni fikirler gibi birçok şeyi kullanıcılarınızla sosyal mecralardan paylaşarak fikirlerini alabilirsiniz. 

bounce rate hemen çıkma oranı anket

Amaç

Bounce Rate, birçok etkene bağlı olarak değişiklik gösterebilen bir orandır. Web sitesi sahipleri ve yazarları olarak amacımız, hemen çıkma oranını optimum seviyede tutabilmektir. Bu adımları izleyerek ve empati kurarak nasıl bir sayfada kendinizi daha iyi hissedeceğinizi düşünmenizde fayda var. Size zaman kazandırarak amacınıza ulaşmanızı sağlayan, hızlı ve güvenilir sayfalar her zaman bir adım daha öndedir. Bundan dolayı kendi sitenizi de kullanıcıların en yüksek konforla gezinebilecekleri alanlara çevirin ve en iyi kullanıcı deneyimlerini yaşatın.

Yorumunuz

Bu site reCAPTCHA ve Google tarafından korunmaktadır Gizlilik Politikası ve Kullanım Şartları uygula.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

En kaliteli web deneyimini sağlamak için çerezleri kullanıyoruz.
Teklif Al
Hemen Ara
WhatsApp