Skip links
ortalama oturum süresinin önemi

Ortalama Oturum Süresi (Average Session Duration) Nedir?

Oturum süresi, kullanıcıların ziyaret ettikleri web sitesi içerisinde etkileşim halinde geçirdikleri süreyi ifade eder. 

Ortalama oturum süresi analizi, web sitesi performansının değerlendirilmesi için oldukça önemlidir. Bu içerikte ortalama oturum süresinin nasıl artırılabileceğinden ve SEO ile ilişkisinden bahsedeceğiz.

Ortalama Oturum Süresi Nedir?

Kullanıcı web sitenize giriş yaptığı an itibariyle oturum süresi başlar. Ortalama oturum süresi (Average Session Duration), tüm kullanıcıların toplam oturum süresinin, oturum sayısına bölünmesi ile elde edilir.

Kullanıcıların sitenizde ne kadar süre vakit geçirdiğini bilmek, onların içeriklerinizi ne kadar ilgi çekici bulduğunu anlamanız açısından faydalıdır. Bu süreye bakarak kullanıcı davranış analizini ve sitenizle kurduğu etkileşimi incelemeniz mümkündür. Bu metrik, kullanıcı deneyimi ve içerik kalitesi hakkında önemli ipuçları verdiğinden SEO çalışmalarınızda önemli bir role sahiptir.

Ortalama oturum süresi ne kadar uzunsa, ziyaretçilerin sitenizde o kadar fazla vakit geçirdiğini söyleyebiliriz. Bu sürenin yüksekliği kaliteli bir içerik ve kullanıcı dostu bir tasarımdan kaynaklanabilir. Tam tersi şekilde düşük ortalama oturum süresi de kullanıcının sayfayı gezinmeden terk ettiğini anlamanızı sağlar ve çeşitli optimizasyonlar yapmanız gerektiği uyarısını verir. 

ortalama-oturum-süresi-nedir

Ortalama Oturum Süresi Nasıl Hesaplanır?

Ortalama Oturum Süresi= Toplam Oturum Süresi/Toplam Oturum Sayısı formülüyle hesaplanır. 

Oturum Süresi Hesaplamasında Nelere Dikkat Etmeliyiz?

Hit

Bir kullanıcı etkileşiminin kaydedildiği her olayı ifade eder. Bu, sayfa görüntülemeleri, buton tıklamaları, form doldurma gibi çeşitli kullanıcı eylemlerini kapsar. 
Non-Interaction=False
Bu ayar, hit’in etkileşimli olduğunu belirtir ve oturum süresini hesaba katar. Örneğin, kullanıcı bir sayfada belirli bir süre geçirdikten sonra çıkış yaparsa, bu sürenin oturum süresine dahil edilmesi için bir hit gönderilir.

Non-Interaction=True  

Bu ayar, hit’in etkileşimsiz olduğunu belirtir ve oturum süresini etkilemez. Bu, belirli olayların oturum süresini değiştirmemesini istediğinizde kullanılır.

Oturum Süresi Hesaplama Örneği 

Kullanıcı, sitenizi saat 12:00’da ziyaret ediyor ve 1. sayfada gezinmeye başlıyor. 5 Dakika sonra (12:05’te) 2. sayfaya geçiyor. 10 dakika sonra (12.15’te) 3. sayfaya geçiyor ve bu sayfada herhangi bir sayfaya yönelmeden bekliyor. Site içerisinde gezinmeye başladığı andan itibaren bu 3 sayfa içerisinde 15 dakikalık bir gezinme süresi harcadı. 3. sayfada herhangi bir eylemde bulunmadığı ve farklı bir sayfaya geçiş yapmadığı için Google Analytics bu süreyi hesaplamaya katılmaz. 

Bu durum, Google Analytics’in kullanıcıdan son etkileşim aldığı ana göre hesaplama yapmasından kaynaklanıyor. Elbette bu süreyi hesaplamaya katmanızın bir yöntemi mevcuttur. Eğer biz siteden çıktığımız anı Google Analytics’e non-interaction=false olacak şekilde bir bilgi olarak gönderirsek, sitede gezinme süremiz daha gerçek bir sonuç verir.

Yani bir etkileşimi belirten “hit”in hesaplamaları etkilemesini istiyorsak bu “hit”i non-interaction=false, istemiyorsak non-interaction=true olarak göndermemiz gerekir.

Oturum Süresi ve Sayfada Geçirilen Süre Farkı

Oturum süresi ve sayfada geçirilen süre, web analitiğinde sıkça karıştırılan iki farklı metriktir. Her ikisi de kullanıcıların sitenizde ne kadar zaman geçirdiğini ölçmek için kullanılır ancak ölçüm şekilleri ve sağladıkları bilgiler farklıdır.

Oturum süresi, bir kullanıcının sitenizde geçirdiği toplam süredir. Bir oturum, kullanıcının siteye giriş yaptığı andan itibaren belirli bir süre boyunca gerçekleştirdiği tüm etkileşimleri kapsar. Google Analytics’te bir oturum, kullanıcının siteye giriş yaptığı ilk hit’ten, oturumu sona erdiren son hit’e kadar olan süreyi hesaplar.

Az önceki örnekten devam edecek olursak:

  • 12:00 Siteye giriş ve ilk sayfa ziyareti
  • 12:05 2. Sayfa
  • 12:15 3. Sayfa
  • Siteden Çıkış: 12:20

Bu durumda oturum süresi, 12:00’dan 12:20’ye kadar olan toplam 20 dakikadır.

Sayfada Geçirilen Süre Nedir?

Sayfada geçirilen süre, kullanıcının belirli bir sayfada ne kadar vakit geçirdiğini ölçer. Bu metrik, kullanıcının bir sayfaya giriş yapmasından, bir sonraki sayfaya geçiş yapmasına kadar olan süreyi hesaplar.

Kullanıcı, saat 12:00’da ilk sayfayı ziyaret eder ve 5 dakika sonra (saat 12:05’te) ikinci sayfaya geçer. Bu durumda, ilk sayfada geçirilen süre 5 dakikadır. 

• Oturum süresi, oturum başlangıcından son etkileşime kadar olan süreyi kapsar. Sayfada geçirilen süre, bir sayfada geçirilen süreyi, bir sonraki sayfaya geçiş veya etkileşimle hesaplar.

• Oturum süresi, genel kullanıcı etkileşimi ve site performansı hakkında bilgi verirken, sayfada geçirilen süre, belirli sayfaların performansını ve kullanıcı ilgisini ölçer.

Ortalama Oturum Süresi SEO’yu Nasıl Etkiler?

Web siteniz markanızın varlığının dijital dünyada temsilidir. Büyümenin ve gelişmenin bir sınırı yoktur bu nedenle optimizasyonlarınızı düzenli ve sık bir şekilde gerçekleştirerek çevrimiçi varlığınızı güçlendirebilirsiniz. Bunu yapabilmenizin en doğru yolu, web sitenize ait verileri doğru şekilde analiz ederek uygun stratejileri planlamaktır. Oturum süresi de analiz etmeniz gereken veriler elde etmenizi sağlayacağından SEO çalışmalarınız için oldukça önemlidir.

Oturum sürenizin artması, iyi bir kullanıcı deneyimi sunduğunuzu arama motorlarına kanıtlar niteliktedir. Sitenizde değerli içerikler sunmanız, kullanıcıların gezinme eylemini teşvik edecek yönlendirmeler (link çalışmaları) yapmanız gibi eylemler arama motorları tarafından da ödüllendirilmenizi sağlayacaktır. Bu sayede sonuç sayfasında sıralamalarınız iyileşebilir ve itibarınız artabilir.

ortalama-oturum-süresi-nedir-average-session-duration

Ortalama Oturum Süresi ve Kullanıcı Deneyimi (UX) İlişkisi

Günümüzde kullanıcı deneyimi ve buna bağlı müşteri memnuniyeti önemsendiğinden dolayı, her şeyin kullanıcı odaklı tasarlandığını görürüz. Web siteleri de kullanıcı deneyimini iyileştirmeye yönelik adımlar atmalı ve bu alanda geliştirmeler yapmalıdır.

Kaliteli içerik, doğru yerleştirilmiş anahtar kelimeler, kullanıcı dostu tasarım, uygun meta başlık ve açıklamalar gibi birçok unsur bu geliştirmelere dahildir. Bu unsurları düzenli olarak optimize etmeniz, kullanıcıların sitenizde konforlu ve uzun süreli gezinmesini sağlar. Bu gezinmeyi takip etmenin en iyi yolu da oturum süreleridir.

Oturum sürelerini analiz etmeniz ve ortalama oturum sürelerini hesaplamanız kullanıcı alışkanlıklarını yorumlamanızı sağlar. Elde ettiğiniz verilerin yüksekliği, sitenizin kullanıcı odaklı sağlıklı bir gezinme sunduğunu gösterir; verilerin düşüklüğü ise içerik veya tasarım gibi unsurların kullanıcının sitenizden ayrılmasına sebep olduğunu anlamanızı sağlar. Kullanıcı davranışlarını analiz ederek optimizasyonlarınızı rahatça gerçekleştirebilmeniz açısından oturum süresi, SEO stratejinizin önemli bir parçasıdır.

Ortalama Oturum Süresini Artırmak İçin Neler Yapabilirsiniz?

Oturum süresini artırmak temel olarak kullanıcı odaklı çalışmaları artırmaktan geçiyor. Çeşitli A/B testleri ile siteniz için en uygun olan seçenekleri keşfedebilir, gezinmeyi daha etkileyici kılabilirsiniz. Ek olarak kullandığınız meta başlıkları, açıklamalar, içerik kalitesi gibi unsurlar kullanıcı deneyiminde ve dolayısıyla oturum süresinde etkilidir. Oturum süresini artırmak için bu unsurları yani genel olarak site içi SEO çalışmalarını düzenli ve sık gerçekleştirmeniz yararlı olacaktır. Call to action ifadeleri, kullanıcılarınızı harekete geçirmeye teşvik edeceğinden etkileşimi artırmak için önemlidir. 

Yukarıda değindiğimiz unsurları öncelik olarak belirleyerek web sitenizi sürekli optimize edin ve güncel tutun. Böylece oturum sürenizi iyileştirerek ortalama oturum sürelerinizi artırmanız mümkün olacaktır. 

Yorumunuz

Bu site reCAPTCHA ve Google tarafından korunmaktadır Gizlilik Politikası ve Kullanım Şartları uygula.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

En kaliteli web deneyimini sağlamak için çerezleri kullanıyoruz.
Teklif Al
Hemen Ara
WhatsApp