Skip links
QDF- Trend

Query Deserves Freshness (QDF) Algoritması Nedir?

QDF Nedir?

Query Deserves Freshness (QDF), en yakın Türkçe ifadesiyle “Yeni/taze bilgi hakeden/gerektirebilen arama” olarak ifade edilebilir. QDF, Google’ın arama sonuçlarını güncel ve zamana uygun tutmak için kullandığı bir algoritmadır. Bu algoritma, kullanıcıların belirli konularda en güncel ve ilgili sonuçları görmelerini sağlamak amacıyla tasarlanmıştır. Arama sorgularıyla ilişkili haberler ve olaylar özellikle QDF algoritması tarafından dikkate alınır ve sıralamada etkili olabilir. Bu algoritma, trendler gibi dönemsel veya sık sık değişen soruların arama sonuçlarını sıralamak için kullanılır. Haberler, magazin içerikleri, yanıtı değişen sorular bu algoritmanın devreye girmesini sağlar. 

 Genel olarak Google’ın arama sonuç sayfasında yeni içeriğe ihtiyaç olduğunda Query Deserves Freshness algoritmasının aktifleştiğini söylemek mümkündür. Bu algoritma, her zaman güncel kalan ve küçük değişiklikler dışında cevabı değişmeyen Evergreen İçeriklerin zıttıdır. Bu taze içerikler Evergreen İçeriklerin aksine belirli dönemlerde yükselişe geçerler. Bazen eski içeriklerin otoritesini sarsarken bazen onların yerine geçmekte zorlanırlar. 

 Kullanıcılara en doğru ve taze bilgiyi ulaştırmanın hedeflendiği Query Deserves Freshness, 2007’de Amit Singhal tarafından gündeme getirilmiş ve uygulamaya konulmuştur. 

 

Query Deserves Freshness Algoritmasının Özellikleri

Real-Time İçerik

Real-time içerik tercih eder. Query Deserves Freshness algoritması, kullanıcıların arama sorgularıyla ilgili en son ve gerçek zamanlı içeriği öne çıkararak trende uygun ve güncel özellikler taşır.

Konulara Göre Filtreleme

Arama sonuçlarını kullanıcıların arama yaptıkları noktaya göre filtreleyerek ilgili içeriğe ulaşılmasını sağlar. 

Zaman Çizelgesine Göre Sıralama

İçerikler yayınlandıkları tarihe göre sıralanır, böylece en yeni ve güncel içeriklerin öne çıkması sağlanır. 

Query Deserves Freshness Algoritmasından Etkilenen Soru Türleri

Güncel içeriklere ihtiyaç duyulan alanlara, trend sorular, magazin olayları ve haberleri örnek vermemiz mümkündür. Birkaç başlıkta inceleyeceğimiz bu sorgu türlerini detaylandırmadan önce madde olarak örneklendirmek istiyorum.
• Yakın Zamanda Trend Olan Kıayfetler
• İş Dünyasında Son 24 Saat İçerisindeki En Önemli Olaylar
• Magazin Dünyasının Son Dakika Haberleri
Bunlar ve benzer sorgu başlıkları bu algoritmanın belirli içerikleri öne çıkarmasını sağlar.

Query Deserves Freshness algoritmasında ölçümlenen metrikler arasında blog, haber ve magazin sitelerinin ilgili sorular hakkında yaptıkları paylaşımlar da mevcuttur. Bir soru, normal zamana göre daha fazla kişi tarafından aratılıyor ve paylaşılıyorsa algoritmasının devreye girmesi muhtemeldir. Örneğin, bir güncel olay veya popüler bir haberle ilgili arama yapılırsa, QDF algoritması bu tür içerikleri öne çıkarabilir. Ayrıca, QDF algoritması arama sonuçlarını zaman çizelgesine göre filtreleyerek, en güncel olanları kullanıcılara sunmayı amaçlar. Bu sayede, kullanıcılar güncel ve zamana uygun içeriğe ulaşırken aynı zamanda aradıkları konuyla ilgili en son gelişmeleri takip edebilirler.

Zaman İçinde Yanıtı Değişebilen Sorular

Bu başlık için magazin olaylarını ve etkinlik örneklerini vermek mümkündür. Örneğin, tanınan bir ismin ilişki hayatına dair bir bilgiye rastladıktan sonra, Google’a girip onun sevgilisi olup olmadığını aratabiliriz. Tanınan kişi bir magazin sayfasında gündeme gelmiş olabilir, bu nedenle ilişki durumu birçok insan tarafından çok aranabilir. Bu sıralarda QDF algoritması devreye girecektir. Selena Gomez’in bir haberini gördükten sonra hayranlarının yaptığı aramaları düşünelim. Bu yazı yazılırken yeni sevgilisiyle ilgili en güncel bilgiler bu şekilde sıralanmıştır:

 Magazinsel olaylarda ismi geçen insanlar hakkında yapılan aramalar da çoğu zaman örnekteki gibi QDF algoritmasından etkilenir. 

QDF

Trendlere Bağlı Artan Aramalar

Magazinsel olaylara ek olarak QDF algoritmasından etkilenen bir diğer alan da trendlerle ilgili artan arama ve paylaşımlardır. Popüler markaların yeni çıkan ürünlerini tanıttıkları etkinlikler, buna bağlı yapılan kampanyalar bu trendlere örnektir. Ürünlerin duyurusundan sonra insanların aramalarıyla doğru orantıda diğer sayfaların da bu tanıtımları paylaşma oranı artar. Trend konularda daha çok içerik üretilir. 

Örneğin yeni bir araba modeli çıktığında buna yeterince kamu ilgisi varsa konuyla ilgili içerikler QDF sayesinde üst sıralamalara geçecektir. Teknolojik alet, sinema sektörü gibi birçok alanda kamunun ilgisini çeken ve beklenen duyuruların yapılmasıyla bu içerikleri her yerde görmeye başladığınız bir dönem olmuştur. Bunun sebebi QDF ile bu trend aramaların ve paylaşımların üst sıralarda gözükmesidir.

Özel Etkinlikler ve Festivaller

QDF, belirli tarihlerde düzenlenen festival, konser vb. çeşitli etkinliklere öncelik vererek bu bilgilerin üst sıralarda yer almasını sağlayabilir. Örneğin 12 Temmuz 2024 tarihinde Chris Isaak konserinin olacağı duyuruldu. Bilet satışları 19 Ocak tarihinde açılıyordu ve o tarihte Chris Isaak ile ilgili Türkiye’de yapılan çoğu haber bilet satışlarıyla ilgiliydi. Kullanıcılar bilet satın alırken kategorilerin bittiğinden bahsediyor, sistemin ne zaman güncelleneceğini ya da fiziksel olarak nasıl bilet satın alabileceklerini soruyorlardı. Bundan dolayı algoritmadan etkilenen bu arama, Chris Isaak hakkında bilgi vermeden önce konserin bilgisini veriyordu. 

QDF etkinlik

Haber Aramaları

Haberler, güncel olarak verilir ve çoğu zaman anlık takip edilir. Özellikle “son dakika” yazılarıyla karşılaştığımız başlıklar, haberin güncelliğini gösterir. Böylece yeniden QDF’in etkisi söz konusu olur ve üst sıralarda gösterilme olasılıkları artar. Örneğin Türkiye’de gerçekleşen önemli siyasi gelişmeler de filtrelemeler ile üst sıralarda yer alarak bu algoritmaya tabi tutulur.

QDF Algoritmasının SEO ile İlişkisi

Bu algoritma, güncel içeriğe ve taze haberlere odaklandığı için, web sitesi sahiplerinin ve SEO uzmanlarının içerik üretirken güncel kalmalarını teşvik eder. Bu nedenle, SEO odaklı içerik stratejilerinde QDF faktörü önemli bir yer tutar. Arama motoru optimizasyonu (SEO) çalışmalarında, güncel içerik üretme stratejileri QDF algoritması ile paralellik gösterir.
SEO çalışmalarında en sık karşılaştığımız konulardan biri de içeriklerin sürekli güncellenmesi gerektiğidir ancak bu durum her alan için geçerli değildir. İçerikleriniz güncel konulara hitap ediyorsa sürekli taze içerik üretmeniz gerekir. Bu tür içeriklerin belirli aralıklarla güncellenmesi fayda sağlayabilir. Bazı içeriklerin güncellenmesi gereksiz olacaktır. Aşağıdaki maddelerde güncellenmesinin pek bir anlam ifade etmeyeceği birkaç alana yer vereceğim:
• Tarihsel Bilgiler: Geçmişte yaşanan olaylar değişmez. Arkeolojik alanda yeni bulgular olabilir ancak bazı ilkler ve savaşlar gibi bilgilerin tarihi değişmez.
• Temel Bilgiler: Matematik, kimya vb. alanlarda yapılan genel tanımlar değişiklik göstermez. Örneğin Elektronun elektrik yükü nedir? Gibi sorular bu değişmeyen alana dahildir.
• Doğal Yasalar: Örneğin yerçekimi yasası, hareket yasası gibi yasalar değişiklik göstermez.
• Klasik Eserler ve Sanat: Genel olarak eserler ve sanatçılar hakkındaki bilgiler değişikliğe uğramaz.
• Ölçüler ve Standartlar: “1 metre kaç santimetredir?” gibi temel ölçü bilgileri değişmez.

Bu tarz bilgilerin Query Deserves Freshness algoritmasından etkilenmesi pek olası değildir çünkü genel olarak değişmezdirler. Yeni bir trend ortaya çıkıp bu maddelerden birini ilgilendirirse ancak o zaman sıralamalarda belirli değişikliklere sebep olabilirler.

Bu bilgilere de bakılarak SEO çalışmalarında önemli yer kaplayan güncelliğin sürekliliğinin bazı alanlarda gereksiz olduğunu söyleyebiliriz.

İçerikler Ne Zaman Güncellenmelidir?

• Yayınladığınız içerikle ilgili eklemek istediğiniz yeni bir bilgi bulunduğunda güncelleyebilirsiniz.
• Yayınladığınız içeriğin konusuyla ilgili yeni sorgular mevcutsa, bu sorguların cevaplarına da yer veren daha kapsamlı bir içerik sunmak istiyor olabilirsiniz.
• Rakiplerinizle aranızdaki farkları bularak içeriğinizde belirli noktaları zenginleştirebilirsiniz.

Rakipleriniz ve Google arama sonuç sayfasını kontrol ederek içeriğinizi ne zaman güncellemeniz gerektiği bilgisine ulaşabilirsiniz. Trafik kaybı yaşadıktan sonra da bu güncellemeyi gerçekleştirebilirsiniz ama bunu yaşamadan otoritenizi korumanız sizin adınıza daha yararlı olacaktır.

QDF Algoritmasının Avantajları ve Dezavantajları

Avantajlar

Kullanıcı Deneyimini İyileştirir

Kullanıcı deneyimi (UX) Google’ın önemsediği bir unsurdur dolayısıyla SEO çalışmaları açısından da oldukça önemlidir. Kullanıcılar, o an trend olan ya da ilgilendikleri içerikle ilgili en yeni ve güncel içeriğe erişim sağlayarak arama deneyimlerini iyileştirirler. Filtreler, arananın kolay bulunmasını sağlayarak zamandan tasarruf edilmesine olanak tanır.

Güncel İçeriğin Yayılmasını Sağlar

Haber, etkinlik, güncel konular gibi hızla değişen içerik türlerinde arama sonuçlarını iyileştirir. Yayınlanan güncel içeriklerin hızla kullanıcılara ulaşması sağlanır.

Yayıncıları Teşvik Eder

Web sitesi sahipleri ve içerik üreticilerini güncel ve trende uygun içerik oluşturmaya teşvik eder.

Dezavantajlar

Geçici Trafik Artışı ve Sıralama Etkisi

Web sitesi sahipleri ve içerik üreticilerini güncel ve trende uygun içerik oluşturmaya teşvik eder.

Sürekli Güncelleme Gerekliliği

Bazı içeriklerin sık sık güncellenmesi gerekli değildir. O içerikte yer alan konu bitmiştir ve güncellenecek bir alan yoktur. QDF algoritmasının aktif olduğu konular ise sık güncelleme isteyen konulardır. 

Diğer İçeriklerin Otoritesi

Bu algoritmanın sürekli olarak taze içeriği öne çıkarması, uzun vadeli kaliteli içeriklerin otoritesini sarsabilir ve göz ardı edilmesine sebep olabilir. 

Kalite Kontrolü

Algoritma, güncelliği öne çıkarırken bazen içeriğin kalitesi göz ardı edebilir. Kullanıcılar taze ancak kalite bakımından düşük içeriğe maruz kalabilir. 

Yorumunuz

Bu site reCAPTCHA ve Google tarafından korunmaktadır Gizlilik Politikası ve Kullanım Şartları uygula.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

En kaliteli web deneyimini sağlamak için çerezleri kullanıyoruz.
Teklif Al
Hemen Ara
WhatsApp