URL Nedir?
İçindekiler
URL, bir web sitesinin sayfalarına ulaşmak için kullanılan ve kaynağın yerini belirten adrestir. URL başında yer alan http:// ve https:// protokolleri, internet üzerinde bilgi alışverişi için kullanılır. Http, açık bir ileti sağlar ve veri iletimini şifrelemez. Https, kullanıcıların gizliliğini ve güvenliğini artırmak amacıyla, verileri şifreleyerek güvenliği sağlar. Birazdan değineceğimiz üzere SEO dostu URL, mutlaka https protokolü kullanmalıdır. Bunlar dışında yer alan FTP, bilgisayarlar arasında dosya transferi yapmak için kullanılan bir iletişim protokolüdür. HTTP’de olduğu gibi güvenlik problemleri sebebiyle FTP yerine daha güvenli iletişim protokolleri olan FTPS tercih edilebilir. Protokollerle başladığımız içeriğimizde, URL yapısını ve SEO dostu URL’in nasıl oluşturulabileceğini açıklayacağım. Kullanıcı deneyiminizi iyileştirmek ve arama motoru botları tarafından tercih edilen bir URL’e sahip olmak istiyorsanız, içeriğe göz atın.
SEO Dostu URL Nedir?
SEO dostu URL, web sitesinin arama motorları tarafından daha iyi anlaşılmasına ve sıralama faktörlerine olumlu bir etkide bulunmasına yardımcı olur. Kullanıcılar için daha anlaşılır ve erişilebilir bir deneyim sunarak, web sitesinin genel kullanılabilirliğini ve kullanıcı memnuniyetini artırır.
SEO Dostu URL Aşamaları
Sade ve Anlaşılır
URL, kısa ve öz olmalıdır. Ziyaretçi URL’i gördüğünde yöneleceği sayfa ile ilgili bir fikir edinebilmelidir. Kısa URL’ler, uzun olanlara göre daha fazla tercih edilir.
Anahtar Kelimelere Yer Vermek
Özellikle URL başında yer alan anahtar kelimeler, orta veya sonda bulunmasından çok daha etkili sonuç verirler. Anahtar kelimeler önemli bir sıralama faktörüdürler ve arama motorları tarafından incelendiğinde de sonlarda olması pek etkili olmayacaktır. Kısaca, anahtar kelimelerin URL’de muhakkak yer almasına ek olarak, başta olmasına özen gösterin.
Statik URL Tercih Etmek
Dinamik URL’ler, genellikle parametrelerle oluşturulan ve içeriği belirlemek için sorguları kullanan URL’lerdir. Bu tür URL’ler, statik URL’lere göre arama motorları tarafından daha az tercih edilir. Statik URL’ler, web sayfalarının dinamik içeriğe sahip olmadığı, sabit ve değişmez bir yapıya sahip URL’lerdir. Genellikle herhangi bir parametre veya sorgu dizesi içermezler. Örneğin https://segnet.com.tr/hakkimizda/ gibi bir statik URL, “hakkımızda” sayfasını ifade eder ve zamanla değişmez.
Parametrelerden Kaçınmak
Parametreler, arama motorları için karmaşıklığa ve sayfanın indekslenmesinde olumsuz etkilere neden olabilir. Örneğin, “?” işareti, genellikle bir web sayfasında arama sonuçlarını veya filtreleme seçeneklerini belirtmek için kullanılır. “&” işareti, URL içinde birden fazla parametreyi ayırmak için kullanılırken, “=” işareti, bir parametrenin değerini belirtmek için kullanılır. “#” işareti ise, bir sayfa içi bağlantıyı belirtir ve genellikle sayfanın belirli bir bölümüne atlamak için kullanılır. Parametreler URL yapısını karmaşıklaştırdığından kaçınılması gerekir. Bu zamana kadar oluşturduğunuz URL’lerin çeşitli parametreler içerip içermediğini kontrol etmek için Search Console > Tarama > URL Parametreleri bölümünü inceleyebilirsiniz.
Küçük Karakter ve "-" Kullanımı
Elbette büyük harf ve alt tire gibi karakterlerin kullanımı da mümkündür ancak tercih edilmezler. SEO uyumlu bir URL, ziyaretçinin kolay okuyabilmesi, paylaşabilmesi ve arama motoru tarafından daha iyi indekslenebilmesi açısından küçük karakter ve orta tire “-” kullanmalıdır. Örneğin: “segnet.com.tr/Serp_Nedir/” yerine “segnet.com.tr/serp-nedir/” daha okunabilir ve açık olacaktır. Ulaşılabilirliği açısından, Türkçe karakter ve büyük harf kullanılmamalıdır. Bu kullanım bazen kopya içerik (duplicate content) sorunu yaratabilir. “segnet.com.tr/hakkimizda/” ile “segnet.com.tr/Hakkimizda/” URL’leri birbirinden farklı olduğundan aynı içeriğe sahip olmaları kopya içeriğe sebep olabilir.
Farklı URL'ler için Canonical Etiket veya 301 Yönlendirmesi
Yukarıda bahsettiğimiz kopya içerik durumunu engellemek için Canonical URL kullanılabilir. Canonical URL, farklı sayfalarda yer alan aynı içerik söz konusu olduğunda, arama sayfasında hangisinin başta gösterileceğini belirler. Aynı içerik iki farklı linkte olduğunda kullanıcılarınızın görmediği Rel Canonical etiketi, hangi linkin baz alınacağını belirler. Tercih ettiğiniz URL, standart URL’niz olur. Bunu belirlemezseniz sayfanızda aynı metinler kopya içerik (duplicate content) olarak algılanacaktır.
301 yönlendirmesi, yayından kaldırmak istediğiniz bir sayfa varsa, kullanıcıların 404 hata kodunu görmemesi için kullanılır. Kaldırılacak olan sayfanın bağlantısını farklı bir sayfaya yönlendirmenizle oluşur. Canonical URL ana yönlendirilecek URL’yi belirlerken 301 yönlendirme hata kodu görülmemesi için yönlendirilen sayfadır.
Canonical Etiket ve 301 yönlendirmesi farkı hakkında daha fazla bilgiye sahip olarak kullanıcı deneyiminizi iyileştirmek istiyorsanız, içeriğe göz atabilirsiniz.
HTTPS ile Güvenliğe Önem Verin
Yukarıda da belirttiğim üzere, Https, kullanıcının bilgisayarı ile site arasında güvenli veri transferini tanımlayan internet iletişim protokoldür. Http, açık bir ileti sağlar ve veri iletimini şifrelemez. Https ise kullanıcıların güvenliğini önemseyerek, verileri şifreler. Http sayfalarınızı 301 yönlendirmesini kullanarak https’e geçirebilirsiniz. SEO dostu URL, mutlaka https protokolü kullanarak gizlilik ve güvenlik konusunda tedbirli olmalıdır.
İçerik ve URL Eşleşmesi
URL’ler arama motorlarına ve kullanıcılara içerik hakkında fikir vermelidir. Yanlış bir eşleşme kafa karışıklığına sebep olacağı gibi botlar tarafından yanlış indekslemelere de sebep olabilir. Bu nedenle içeriğinizin ve URL’in eşleştiğine emin olun.
URL Adresinde Kategori ve Hiyerarşi
Özellikle bir E-Ticaret sitesinde kategori kullanmamak imkansızdır. Hiyerarşik ilişki bir URL yapısında kök domaine yakınlık ya da uzaklık ile doğru orantılı olarak değerlendirilir. Bu ilişkide, kök domaine yakın olan dosya dizini daha çok otoriteye sahiptir ve uzak olandan daha önemli kabul edilir. Örneğin; http://ornek.com/category1/category2/category3/product.html
Category1, otorite olarak daha yüksek ve daha önemli kabul edilir. Daha çok E-Ticaret sitelerinde karşılaştığımız bu durumu blog gibi her sayfada yapmamız yalnızca URL uzatmakla sonuçlanacak ve bir anlam ifade etmeyecektir.
Favicon Yüklenmesi
Favicon, sitenizi SERP (arama motoru sonuç sayfası) içerisinde ya da sekme bölümünün kenarında temsil eden küçük bir simgedir. WordPress altyapılı sitelerde genelde tema özelleştirme site kimliği kısmından yüklenir.
WordPress Kullanmayan Web Sitesi İçin Favicon
Favicon, sitenizi SERP (arama motoru sonuç sayfası) içerisinde ya da sekme bölümünün kenarında temsil eden küçük bir simgedir. WordPress altyapılı sitelerde genelde tema özelleştirme site kimliği kısmından yüklenir. Favicon’u web sitenize eklemek için, favicon dosyasını web sunucunuzun kök dizinine veya belirli bir klasöre yüklemeniz yeterlidir. Ardından, web sitenizin HTML koduna favicon dosyasının yolunu belirten bir kod ekleyerek favicon’un web sitenizde görünmesini sağlayabilirsiniz.
Uygulamanız Gereken Adımlar
- Favicon dosyası genellikle 16×16 piksel, 32×32 piksel veya 64×64 piksel boyutlarında olabilir ve PNG, JPG, GIF veya ICO formatında olabilir.
- Favicon dosyasını web sunucunuzun kök dizinine veya belirli bir klasöre yükleyin. Web sunucunuzun dosya yöneticisi veya FTP istemcisi gibi bir araç kullanarak bu işlemi gerçekleştirebilirsiniz.
- Favicon’un web sitenizde görünmesini sağlamak için HTML kodunu ekleyin. Web sitenizin <head> bölümüne aşağıdaki kodu ekleyin:
- <link rel=”icon” href=”path/to/favicon.ico” type=”image/x-icon”>
Yukarıdaki kodda “path/to/favicon.ico” kısmını, favicon dosyasının yolunu ve adını belirttiğiniz bir şekilde güncelleyin. Örneğin, eğer favicon dosyasını web sitenizin kök dizinine yüklediyseniz, bu kısmı sadece “favicon.ico” olarak belirtebilirsiniz. Eğer belirli bir klasöre yüklediyseniz, o klasörün yolunu da ekleyin.
Bu işlemi yaptıktan sonra, web sitenizi tarayıcıda yeniden yüklediğinizde favicon’unuzun görünmesi gerektiğini göreceksiniz. Bu adımları takip ederek, WordPress kullanmayan bir web sitesine favicon eklemiş olursunuz.
SEO Dostu URL Faydaları
SEO dostu URL’lerin nasıl oluşturulacağını adım adım gördük. Genel özelliklerine kısaca değinecek olursak, SEO dostu URL’ler web sitenizin arama motorları tarafından daha iyi anlaşılmasını sağlar ve kullanıcılar için daha iyi bir deneyim sunar. Bu tür URL’ler, içeriği ve anahtar kelimeleri açıkça tanımlar, böylece arama motorları içeriği daha iyi endeksleyebilir ve sıralama faktörleri için değerlendirebilir. SEO dostu URL’ler ayrıca içeriklerin paylaşımını kolaylaştırır ve web sitenizin genel kullanılabilirliğini artırır. Bu nedenle, SEO dostu URL’lerin kullanılması, web sitenizin görünürlüğünü artırır ve organik trafik elde etmenize yardımcı olur.