Tıklama Oranı (CTR) Nedir?
İçindekiler
CTR (Click Through Rate), yani tıklama oranı, sayfanızın bağlantısını (tıklayan kişiler/ görüntüleyen kişiler) *100 hesabıyla elde edilir. Birinci sayfa aramalarındaki konumumuzun iyiliği, tıklama oranımızın iyiliği gösterir. Tıklanma oranı ve arama sonuçlarında yukarıda olmak arasında doğrudan bir ilişki vardır. Bundan dolayı tıklanma sayımızı arttırmak için çeşitli yollara başvurmamız gerekebilir. Bu oranı ve dolayısıyla sıralamamızı arttırmamızın en önemli etkenlerinden biri de reklamlardır. Bir web sitesinde gösterilen reklama her kullanıcının tepkisi farklı olabilir. Kimi tıklarken, kimi yalnızca gezinerek reklamı göz ardı edebilir. Bu kullanıcı tepkisi reklamın kalitesi hakkında fikir edinilmesini sağlar ve çeşitli iyileştirmelere başvurulmasına olanak tanır. CTR, tıklama oranının başarısını gösterir ve yüzdenin yüksekliği, reklamın da başarılı olduğu çıkarımını yapmamızı sağlar.
Tıklama Oranı Nasıl Hesaplanır?
CTR, Tıklama sayısı / sayfanın görüntülenme sayısı şeklinde hesaplanır. Örneğin bir reklamın 15.000 gösterim aldığı bilgisine sahipsiniz ancak tıklama sayısına baktığınızda 150 olduğunu görüyorsunuz. Bu oranı yüzdelik olarak görebilmek için 150/ 15.000*100 işlemini yaparak, %1 sonucuna ulaşmamız mümkün. Verilerden de görebileceğiniz ve hesaplamayla da desteklediğimiz üzere bu çok düşük bir oran. Böyle bir sonuçla karşılaştığınızda reklam kampanyanızı tekrar gözden geçirmenizde fayda var. Arama sonuçlarında 1. Sırada çıkan sitelerde bu sonuç ortalama olarak 30 katıdır. Sitenizde verdiğiniz hizmetten tamamen farklı, hedef kitlenin uyuşmadığı bir reklam almış olabilirsiniz. Ya da hedef kitle uyuşur ancak yürüttüğünüz reklam kampanyası yeteri kadar ilgi çekici değildir. Hizmetinizi doğru ifade eden anahtar kelimeler kullanmak konusunda eksikleriniz olabilir. Bu ve bunun gibi daha birçok sebep CTR analizi sonucunuzu etkiler.
Tıklama Oranı Neden Önemlidir?
Reklam bağlamında düşünecek olursak, hedef kitlenizi iyi tanıyarak uygun bir sitede reklamınızın yer almasını sağlamak SEO çalışmalarınızı olumlu etkileyecektir. Doğru verilen reklamlar, ürününüzü ya da hizmetinizi hedef kitlenize sunmanızı ve potansiyel kitlenizi keşfetmenizi sağlar. Yüksek CTR analiz sonuçları, reklamınızın kalitesini gösterir ve bilinirliğinizi arttırır. Aynı zamanda arama motoru sonuç sayfalarındaki konumunuzu olumlu etkiler. Hedef kitlenizin ilgisini çeken ve potansiyel kitlenizi oluşturmaya teşvik eden reklamlar, kalite skorunuzu yükseltir. Ayrıca reklam sıralamasında da daha az ücretlendirilmenizi sağlar.
İyi Bir Tıklama Oranı İçin Ne Yapılabilir?
Bazen uyguladığınız adımlar sizi beklediğiniz yüzdeye ulaştırmayabilir. Bu tıklama analizi sonuçları değişkenlik gösterebilir. Demoralize olmamanız ve SEO sürecinizi iyileştirmek için stratejiler uygulamanız gerekir. İşte deneyebileceğiniz birkaç adım:
- Sektör analizini iyi yaparak reklamınızın bulunduğu yere dikkat edin. Yanlış bir kitleyle buluşması iyi bir reklam kampanyasını değersizleştirebilir. Bazen olay tamamen reklamınızın bulunduğu konumla ilgilidir.
- Teklif verdiğiniz anahtar kelimeler, kullandığınız görseller oldukça önemlidir.
- Stratejik kampanyalar, sürecinizi iyileştirmede etkili olabilir.
Tıklama oranlarını oldukça etkileyen “Reklam” faktörünü örnek göstererek açıkladığım bu durum elbette yalnızca reklamlardan ibaret değildir. Şimdi tıklanma oranlarını nasıl arttırabileceğimizi ve diğer etkenler üzerinde nasıl iyileştirmeler yapabileceğimizi açıklayacağım.
Rakip Sitelerden Farklılığımızı Nasıl Ortaya Koyabiliriz?
Öncelikle hedef kitlenizi ve hizmetinizin amacını iyi tanımanız gerekmektedir. Eğer sayfanız bilgi ağırlıklıysa ve amacınız bu bilgiyi paylaşmaksa, genelde ilk sıradaki sayfalardan alınan bilgiler yeterli olmaktadır. Sayfanızın amacı yalnızca bilgi değilse ve satın alma imkânı sunuyorsa, ilk 3 siteden sonra da şansınız yaver gidebilir.
Yapılandırılmış Veriler Kullanın
Ziyaretçiler, güvenilir ve güncel sayfalara ulaşmak isterler. Özellikle e-ticaret siteleri için yapılandırılmış veriler çok önemlidir. Fiyat ve stok gibi güncellenmesi son derece önemli olan konularda aksaklık olması büyük bir sorun anlamına gelir. Yapılandırılmış veriler sayesinde Google otomatik öğe güncellemeleri yaparak fiyat ve stok uyuşmazlıklarını önler. Bu konuda Schema.org‘dan destek alabilirsiniz.
URL’de Anahtar Kelime Kullanımı
URL’de sayfanızla bağlantılı bir anahtar kelime olduğuna emin olun. Kısa kuyruklu ve geniş kapsama sahip bir kelime de olabilir uzun kuyruklu ve spesifik de. Sade, net ve anlaşılır bir URL belirlemenizde fayda var.
Sayfa Başlıkları ve Meta Açıklamalar
Rich Snippet Kullanımı
Daha önce “SERP Nedir?” başlıklı yazımda da yer alan rich snippetler ziyaretçilerin sayfanıza tıklamasında oldukça önemli etkenlerdir. URL, başlık ve meta açıklamalar dışında kullanabileceğiniz bu alanlar birçok farklı bilgi verebilir. Bunlardan bazıları; kullanıcı değerlendirmeleri, yıldız ve puanlama oyları, fiyatlar ve kategoriler gibi bilgilerdir.
Yukarıdaki görselde arama motoruna “Baklava Nerede Yenir?” yazıldığını görüyoruz. Rich Snippetler bize mekanların yıldız oylama puanlarını gösteriyor ve en uygun mekânı seçmemizi sağlıyor. Aynı zamanda adres verilmesi yakınlığını hesaplamamız ve temin etme kolaylığı açısından önemli bir unsur. Daha önce oradan alışveriş yapan kullanıcı yorumları da birçoğumuz için çok etkileyici bir faktör. Rich Snippetler bir ürün ya da hizmete ulaşma konusunda insanları oldukça iyi yönlendirebileceğinden rakiplerimizden farkımızı ortaya koymada dikkat etmemiz gereken bir alan.
Bu adımlar ziyaretçileri sayfanıza çekerek tıklama oranını artırmanızı sağlayacak olan noktalardan oluşuyor. Diğer içerik, görsel, kullanıcı arayüzü gibi sitedeki etkenler, tıklamadan sonra karşımıza çıkacaklarından bu içerikte bunlara yer vermedim. URL, anahtar kelime, meta başlık ve açıklamalar ilk etapta arama sonuç sayfalarında yükselmenizi ve tıklama oranınızı artırmanızı sağlayacak iyileştirmeler yapabileceğiniz alanlardır. Bunlar dışında içeriğimin ilk bölümlerinde de yer verdiğim üzere reklam tıklamaları da oldukça etkilidir. Yani yalnızca arama motorundan sitenizin bağlantısına tıklanmasını değil farklı sitelerden kendi sitenize reklamlar sayesinde yapacağınız yönlendirmelere de çok önem vermelisiniz. Bu yönlendirmeler hedef kitlenize ek olarak potansiyel kitlenize de ulaşmanızı sağlayarak bilinirliğinizi arttırır. Bundan dolayı tüm diğer güncellemelere ek olarak reklamlara da ağırlık vermenizde fayda var.