Skip links
zmot-zero-moment-of-truth

Dijital Pazarlamada Karar Anı: ZMOT Nedir?

ZMOT Nedir?

Günümüzde satın alma kararı, fiziki mağazalarda çok dijital mağazalarda kendini gösteriyor. Alacağımız ürün için mağazaya uğrayıp satış danışmanına sorular sorduğumuz dönemi geride bırakıyoruz. Alışverişin çevrimiçi platformlara taşınması, satın alacağımız ürün hakkındaki incelemeleri de internet üzerinden yapmamızı sağlıyor. Tüketici, ihtiyacına yönelik ürün veya hizmeti belirlerken, bunu temin edeceği yer ve hayatına etkisi hakkında internet üzerinden araştırmalar yapıyor. Yani bir ürünü almaya karar verdiğimiz anda ürün hakkında bilgi edinme eylemi gerçekleştiriyoruz.  ZMOT (Zero Moment of Truth), Türkçe’ye “Karar vermede sıfır anı” olarak çevrilen bu süreci tanımlamak için kullanılan kısaltmadır. Kısaca ifade olursak, ZMOT, tüketicinin bir ürün veya hizmet hakkında araştırma yaptığı ve satın alma kararını düşündüğü anı ifade eder.

Bu içerikte geleneksel MOT diyagramından bahsettikten sonra ZMOT kavramına değinerek, müşterilerin karar alma süreçlerini inceleyeceğiz. Bu süreç içerisinde müşterilerin tutumunu olumlu etkilemek için neler yapılabileceğinden bahsedeceğiz. 

Geleneksel MOT Diyagramı

MOT (Moments of Truth), pazarlama alanında oldukça kullanılan, Türkçeye “doğruluk anı” olarak çevrilen bir kavramdır. Bu kavram, tüketicinin satın alma yolculuğunu ifade eder. ZMOT kavramından önce, geçmişte tüketicinin hangi aşamalardan geçerek satın alma eylemini gerçekleştirdiğine bakalım.

Uyarıcı (Stimulus):

 Tüketicinin bir ürün veya hizmetle ilgili bir uyarıcıyla karşılaştığı ilk evredir. Bu, bir reklam, arkadaşın tavsiyesi veya farklı bir etken olabilir. Uyarıcı, tüketicinin dikkatini çekerek satın alma güdüsünü tetikler. Örneğin sokakta yürürken bir billboardda yer alan kulaklık reklamına denk geliyorsunuz. Bu reklam dikkatinizi çekiyor ve o kulaklığa ihtiyacınız olduğunu düşünüyorsunuz. 

İlk Karar Verme Anı (First Moment of Truth – FMOT):

Karşılaştığınız reklamdan sonra kulaklığı almak için mağazaya gittiğiniz süreç, ilk karar verme anınız olan “FMOT”u temsil eder. Mağazaya gittiğinizde kulaklık rafına uğrayarak, reklamda gördüğünüz ürünü incelemeye başlarsınız. Bu aşamada ürünün ambalajı, tasarımı, raf düzeni ve hatta o an mağazanın içerisindeki kalabalık, çalan şarkı bile satın alma sürecinizi etkileyen faktörlerdendir. 1. Uyarılma anından sonra geleneksel modelde bu karar anı, 2. aşama olan “Raf” sürecini temsil eder.

İkinci Karar Verme Anı (Second Moment of Truth – SMOT):

Kulaklığı aldıktan sonra denemeye karar verirsiniz. Ses seviyesi ve şarj süresinden memnun kalırsınız. Sizin için bir fiyat/performans ürünü olduğunu anlarsınız ve deneyimlerinizi paylaşmak istersiniz. Bu eylem, 3. aşama olan “Deneyim” sürecinde gerçekleşir. Tüketici ürünle ilgili olumlu veya olumsuz bir deneyim elde eder.

Üçüncü Karar Verme Anı (Third Moment of Truth – TMOT):

SMOT evresinde elde ettiğiniz deneyimi fiziken ya da sosyal platformlarda paylaşma süreciniz, üçüncü karar verme anınıza dahildir.

Geleneksel modelde satın alma süreci örnekte de ifade ettiğimiz üzere aşağıdaki sıralama ile gerçekleşir:

  1. Uyarılma (Stimulus)
  2. Raf (FMOT)
  3. Deneyim (SMOT)
  4. Üçüncü Karar Verme Anı (TMOT)
 
stimulus-fmot-smot

ZMOT'un Doğuşu

Google’ın Başkan Yardımcısı Jim Lecinski, 2011 yılında  ZMOT kavramını daha geniş kitlelere açıklamak için “Winning the Zero Moment of Truth” adlı kitabı yayımladı. Bu kitap, ZMOT’un ne olduğunu, neden önemli olduğunu ve nasıl yönetilmesi gerektiğini açıkça ifade ediyor. ZMOT aşaması, uyarılma sürecinden sonra FMOT evresi içerisinde gerçekleşen bir süreçtir. Zero Moment of Truth evresi, tüketicilerin uyarıldıktan sonra, mağazaya gelmeden önce ürün hakkında yaptığı detaylı araştırmaları kapsar. Günümüzde satın alma evreleri şu şekildedir; 

  1. Uyarılma (Stimulus)
  2. Karar Vermede Sıfır Anı (Zero Moment of Truth) – ZMOT
  3. İlk Karar Verme Anı (First Moment of Truth – FMOT)
  4. İkinci Karar Verme Anı (Second Moment of Truth – SMOT)
  5. Üçüncü Karar Verme Anı (Third Moment of Truth – TMOT)
zmot-zero-moment-of-truth

ZMOT'u Etkileyen Evre: TMOT

Günümüzde satın alma sürecinde yaptığımız araştırmalar sürecin sonlanmasını veya devam etmesini sağlıyor. Pazarlamacılar açısından da oldukça önemli görülen, ürün hakkında araştırma yapılan evre olan ZMOT, belirli faktörlerden etkileniyor. ZMOT’u etkileyen en önemli faktör ise, TMOT evresinde gerçekleşenler. Bir ürünü deneyimleyen, olumlu ve olumsuz yorumlar paylaşan insanlar, zero moment of truth evresini şekillendiriyorlar. Yani bir insanın TMOT evresinde yaptığı olumlu yorum, tüketiciyi ürünü almak için teşvik edebilirken, olumsuz yorum satın alma sürecini başlamadan sonlandırabilir. 

Bu nedenle ürün ve hizmet satışı yapan işletmeler, müşteri ilişkileri hizmetlerini geliştirerek kullanıcı deneyimini oldukça iyi tutmalıdır. Günümüzde insanların deneyimleri ve yorumları, işletmelerin kendi hakkında söylediklerinden daha önemlidir. Bu nedenle ürün veya hizmet satışı yaptığınız tüketicilerinizi yorum ve değerlendirme yapmaya teşvik ederek görünürlük ve itibarınızı artırabilir, potansiyel müşterilerinizin önünü açabilirsiniz.

ZMOT Evresinde Müşteriyi Kazanma Yolları

Kaliteli ve Bilgilendirici İçerik Sağlamak

Ürününüz veya hizmetiniz hakkında detaylı ve bilgilendirici blog yazıları yazın. Bu yazılar, mevcut kitlenizin sadakatini artırarak, potansiyel müşterilerinizin karar verme sürecinde yardımcı olacaktır.

Kullanım Rehberleri

Ürünün veya hizmetinizin detaylarını açıklayan rehberler oluşturun.

SSS (Sıkça Sorulan Sorular)

Müşterilerin sıkça sorduğu soruları cevaplayan bir bölüm oluşturun. Böylece mevcut müşterilerinizin veya hizmetinizden yararlanmak isteyen potansiyel müşterilerinizin aklında soru işaretleri kalmamış olur.

Müşteri Yorumları ve İncelemeler

Memnun müşterilerden yorum yapmalarını isteyerek olumlu yorum ve değerlendirmeleri teşvik edin. Olumlu değerlendirmeleri web sitenizde ve sosyal medyada paylaşın.

İnceleme Siteleri ve Forumlar

 Ürün veya hizmetinizin inceleme sitelerinde ve forumlarda yer almasını sağlayın. Böylece daha geniş bir kitle tarafından değerlendirilecektir.

Tanıtım Videoları

Ürününüzün nasıl kullanıldığını gösteren tanıtım videoları hazırlayın.

Kullanıcı Deneyim Videoları

 Gerçek kullanıcıların ürünle ilgili deneyimlerini anlattıkları videolar oluşturun.

Sosyal Medya Etkinliği

Aktif Sosyal Medya Kullanımı

Ürününüzü tanıtan ve kullanıcılarla etkileşime giren aktif sosyal medya hesapları yönetin. Yaratıcı içerikler paylaşarak çeşitli anketlerle gelen soruları yanıtlayın.

Kullanıcı Tarafından Oluşturulan İçerikler

Kullanıcıların oluşturduğu içerikleri, değerlendirmeleri ve soruları paylaşarak, topluluk oluşturun ve etkileşimi artırın.

SEO ve SEM Stratejileri

SEO uyumlu çalışmalar yaparak, web sitenizin ve içeriğinizin arama motorlarında üst sıralarda yer almasını sağlayın.

Arama Motoru Reklamcılığı (SEM) çalışmalarından faydalanın. Google Ads ve diğer arama motoru reklamlarıyla görünürlüğünüzü artırın.

Doğru Bilgi ve Şeffaflık

Ürün Bilgisi ve Teknik Detaylar

 Ürününüzle ilgili tüm teknik detayları ve bilgileri açık bir şekilde sunun.

Şeffaflık

 Fiyatlandırma, teslimat süreci ve garanti koşulları gibi konularda şeffaf olun. Kitlenizi veya potansiyel müşterilerinizi yanıtsız bırakmayın. Satın alma süreci gerçekleştikten sonra dahi size ulaştıklarında her zamanki samimiyet ve ilginizle yardımcı olmaya çalışın. Bu tutarlılık müşteri sadakatini artırarak aranızda bir güven bağı oluşmasını sağlayacaktır.

Dijital Reklamlar ve Yeniden Hedefleme

Hedefli Reklamlar

Potansiyel müşterilere yönelik hedefli dijital reklam kampanyaları oluşturun.

Yeniden Hedefleme (Retargeting)

Web sitenizi ziyaret eden ancak satın alma yapmayan kullanıcıları yeniden hedefleyen reklamlar kullanın.

Kullanıcı Deneyimi (UX) ve Web Sitesi Optimizasyonu

Mobil Uyumluluk

Web sitenizin çoklu cihaz uyumlu olduğuna emin olarak mobil cihazlarda da sorunsuz çalışmasını sağlayın.

Kolay Navigasyon

Kullanıcıların aradıkları bilgilere kolayca ulaşabilmesi için web sitenizi kullanıcı dostu hale getirin. Gereksiz kalabalıktan kaçının. Anlaşılır, sade bir tasarıma ek olarak yerinde yönlendirmeler kullanın.

E-posta Pazarlama

Bilgilendirici Bültenler

 Potansiyel müşterilere düzenli olarak bilgilendirici e-postalar gönderin.

Özel Teklifler ve Promosyonlar

E-posta abonelerine özel teklifler ve promosyonlar sunun.

Müşteri Hizmetleri ve Destek

Çevrimiçi Destek ve Canlı Sohbet

 Web sitenizde canlı sohbet ve çevrimiçi destek sağlayarak, müşterilerin sorularını hızlıca yanıtlayın.

Müşteri Hizmetleri Kalitesi

 Yüksek kaliteli, hızlı ve duyarlı müşteri hizmetleri sunarak, müşteri memnuniyetini artırın.

Yorumunuz

Bu site reCAPTCHA ve Google tarafından korunmaktadır Gizlilik Politikası ve Kullanım Şartları uygula.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

En kaliteli web deneyimini sağlamak için çerezleri kullanıyoruz.
Teklif Al
Hemen Ara
WhatsApp