20 Popüler SEO Terimi
İçindekiler
SEO çalışmalarınızda karşılaşmış olduğunuz ya da bundan sonra mutlaka karşınıza çıkabilecek SEO terimlerini derledim. Bu terimler olmadan SEO’dan söz edilemez, işte 20 popüler SEO terimi ve açıklaması:
- SERP (Search Engine Results Page)
- Anahtar Kelime (Keyword)
- Uzun Anahtar Kelimeler (Long Tail Keywords)
- Backlink
- Meta Etiket
- Organik Trafik
- Canonical URL
- Alt Etiketi (Alt Tag)
- Robots.txt
- Sitemap
- Sayfa Hızı (Page Speed)
- Crawling
- Indexing
- Black Hat SEO
- White Hat SEO
- Domain
- Web Hosting
- UI ve UX
- 301 Yönlendirmesi
- Mobil Optimizasyon
SERP
“Search Engine Results Page”ın kısaltmasıdır ve Türkçe’de “Arama Motoru Sonuçları Sayfası” olarak adlandırılır. Kullanıcıya en uygun sonucu sunmayı amaçlarken birçok faktöre dikkat eder. İnsanların sayfanızda geçirdiği süre, kullanıcı puanlamalarınız gibi etkenler, sizin bu sonuç sayfasındaki konumunuzu değiştirebilir. İçerisinde organik arama ve reklam sonuçları (Google Ads) ve featured snippet’ler (öne çıkan cevaplar) gibi birçok veri barındırır. Web siteleri bu sonuç sayfasında daha yukarıda görünmek adına SEO stratejileri geliştirir.
Anahtar Kelime (Keyword- Short Tail Keywords)
Anahtar kelimeler, arama motoru ve ziyaretçilerinize içeriğinizin ne hakkında olduğunu belirtir. Genelde 1-2 kelimeden oluşan bu grupları doğru belirleyebilmek, SEO stratejinizde çok önemli bir yere sahiptir. Kararında kullanmanızın avantajını mutlaka görürsünüz ancak fazla kullanmanız sıralamanızı olumsuz etkiler.
Uzun Anahtar Kelimeler (Long Tail Keywords)
Yukarıda da bahsettiğim üzere short tail keywords genelde 1-2 kelimeden oluşabilir ancak long tail keywords, 3 ya da daha fazla kelimeden oluşur. Kısa anahtar kelimeler birçok içerikte yer alabilir ancak uzun anahtar kelimeler daha spesifik ve özgün aramaların hedefidir. Bundan dolayı bu anahtar kelimelerin sayfanızda yer alması hedeflenmiş bir trafik etkileşimi sağlar.
Backlink (Geri Bağlantı)
Site dışı SEO terimlerinde karşılaşabileceğiniz backlink, geri bağlantıdır. Diğer sitelerin, sizin sitelerinizi referans vererek paylaşım yapmasını ifade eder. Bu paylaşımlar güvenilir kaynaklardan geliyorsa o kaynakların kullanıcıları sizi fark edecektir. Böylece kendi kullanıcılarınıza ek olarak diğer sitelerdeki linklerle bir otoriteniz oluşacak ve bu durum potansiyel müşteri kitlenizi etkileyecektir. Bundan dolayı kaliteli geri bağlantılar (backlinks), sayfanızın sağlıklı etkileşim alabilmesi adına şarttır.
Meta Etiketi
HTML kodları içinde bulunan meta başlığı ve meta açıklama etiketleri, web sayfanızın içeriği hakkında kısa bir giriş bilgisi verir. Bu açıklamalar maksimum 160 karakterden oluşur. Kullanıcıları sayfanıza davet etmenizi ve arama motorları tarafından anlaşılabilmenizi sağlar. Meta başlık ve açıklama oluştururken dikkat etmeniz gerekenleri sıraladım;
- Sade, ilgi çekici ve anlaşılır yazın.
- Maksimum 160 karakter sınırına dikkat edin.
- Anahtar kelimeler kullanın.
- Kendinizi ve benzer siteleri tekrarlamaktan kaçının.
Organik Trafik
Organik trafik, arama motorlarından elde ettiğiniz reklamsız ve doğal trafiktir. Kullanıcıların bir reklama tıklamaktansa, sizi daha spontane şekillerde keşfetmesiyle kendiliğinden oluşan trafiği ifade eder.
Canonical Etiket
Birden fazla benzer sayfa bulunduğunda ve yönlendirilen sayfalar konusunda işin içinden çıkamadığınızı düşündüğünüzde Canonical URL yardımınıza yetişir. Benzer ya da aynı içeriğe sahip diğer sayfalarınızın kopya içerik (duplicate content) olarak algılanmasına engel olur. Canonical etiketiyle bir nevi Google’a hangi URL’i esas kaynak olarak seçtiğimizin bildirimini yapmış oluruz.
Robots.txt Dosyası
Arama motoru botları, sitemizi incelerken ilk olarak bu dosyayı kontrol eder. Robots.txt, sitemizde neyin taranıp neyin taranmayacağını belirlememizi sağlar. Örneğin çok fazla sayfamız ya da özel içeriğimiz var ve hepsinin arama botları tarafından taranmasını istemiyoruz, bu metin düzenleyici taramayı seçilebilir kılıyor.
Bu örnekte, “User-agent” tüm botları temsil ederken, “Disallow” /gizli/ dizinini ve içeriğini taramayı engelliyor. Yani, botlar /gizli/ altındaki sayfalara erişemez.
Alt Etiketi
HTML ve XHTML dosyalarınızın içerisindeki görsellerin analizini sağlar. Görsellerinize başlık ve açıklamalar koymanız SEO çalışmaları açısından önemlidir. Alt etiketler size görsellerinizi açıklayarak içeriğiniz hakkında bilgi sunma fırsatı sağlıyor.
Site Haritası (Sitemap)
Web sitenizin tüm sayfalarını ve içeriğini arama motorlarına daha kolay bildirmek için kullanılan bir XML dosyasıdır. Bu sayede sizin için önemli olan sayfaları öne çıkarabilirsiniz.
Sayfa Hızı (Page Speed)
Hızlı yüklenen siteler kullanıcı deneyimlerini olumlu etkiler ve SEO çalışmalarınızın olumlu bir sonuç vermesini sağlar.
Crawling
Tarama anlamına gelen “crawling”, arama motoru botları tarafından bir web sitesi hakkında bilgi toplanması ve detaylı incelenmesini ifade eder. Web Crawler Yazılımları, HTTP bağlantısı içeriisnde herhangi bir sitede gezinme ve link toplama işlemini gerçekleştirir.
Google Index
Google, web’i tarayarak içeriklerin meta başlıklarını, açıklamalarını, bağlantılarını ve daha birçok bilgiyi indeksler. Bu bilgiler, kullanıcılara en iyi yanıtı sunabilmek adına çeşitli faktörler ile belirlenerek arama sonuç sayfasında belli konumlarda yer alır. Arama motorları tarafından sayfanızın indekslenmesi, sonuç sayfasındaki yerinizi etkileyeceğinden sayfanızdaki SEO stratejinizi iyi planlamanız gerekir.
Black Hat SEO
Black Hat SEO, arama motorlarının kurallarını ihlal eden teknik ve taktiklerden oluşan bir SEO yaklaşımıdır. İşte birkaç örnek;
- Sayfada gereğinden fazla anahtar kelime kullanmak.
- Kalitesiz ve spam linklerle bağlantı etkileşimini arttırmaya çalışmak.
- Bağlantı ve metni sayfaya gömerek kullanıcılara gizli ancak arama motorları botlarına aktif kılmak.
Bu örnekler Black Hat SEO taktiklerindendir ve arama motorlarının fark etmesi üzerine cezalandırılırlar. Arama motoru sonuç sayfasında görünürlükleri oldukça düşebilir ve sitenin prestijini zedeler. Bu teknik ve taktikler daha kısa vadeli sonuç elde etmeye çalışır ancak SEO stratejisinin itinayla geliştirilmesi gerekilen bir süreç olduğunu gözden kaçırır.
White Hat SEO
White Hat SEO stratejisi, Black Hat SEO’nun tersi bir yaklaşım çizerek etik değerlere uygun ve uzun vadeli bir sonuç için uygulanan tekniklerden oluşur. Bu stratejiler, uygun meta başlık ve açıklamalar, güvenilir bağlantılar, kaliteli içerikler gibi birçok kullanıcı ve olumlu imaj odaklı etkenin bir araya gelmesiyle oluşur.
Domain
Domain, bir web sitesinin adresini belirleyen benzersiz bir tanımlayıcıdır. Genellikle “www.example.com” gibi bir yapıdadır. Domain, kullanıcıların web sitesine erişmelerini sağlar. Uzantı ve alan adı her site için farklıdır ve yenilenerek kullanıma devam edilebilmesi adına bir ücret ödenir.
Web Hosting
Web sitenizin internet üzerinden erişilebilir olmasını sağlayan bir hizmettir. Sitenizin “barınma alanı” olarak ifade etmek doğrudur. Size ait tüm dosyaların, verilerin sunucularda saklı ve güvende kalmasını sağlar. Hosting hesabına sahip olmadan sitenizi yayınlamanız mümkün değildir.
UI ve UX
UI (User Interface) Kullanıcı dostu, kolay bir arayüzü ifade eder ancak UX (User Experience) bir tasarımdan öte psikoloji ve daha birçok etkene dayanarak kullanıcının deneyimi için en iyi şartları oluşturur. Bu konuda detaylı bilgiye sahip olmak isterseniz “UI ve UX Nedir?: İlişki ve Farkları” başlıklı yazıma göz atabilirsiniz. İkisi de kullanıcı memnuniyeti ve konforu açısından SEO stratejilerinin olmazsa olmazlarındandır.
301 Yönlendirmesi
301 yönlendirmesi (301 Redirect) bir web sayfasındaki URL’nin kalıcı olarak başka bir URL’ye yönlendirilme işlemidir. Bu işlem bir URL tamamen kaldırılırken ya da URL yapısı ve adı değişirken kullanılır. Kullanıcıların ve arama motoru botlarının eski URL ziyareti sırasında hata sayfalarıyla değil de direkt olarak yeni URL ile karşılaşmasını sağlar. Doğru ve güvenilir bir bağlantı imkânı sunar.
Mobil Optimizasyon
Mobil Optimizasyon, sitenizin mobil cihazlarda iyi bir arayüze sahip olma, hızlı çalışma gibi gerekliliklerini birleştiren bir geliştirme sürecidir. Farklı ekran boyutlarına ve cihazlara uyumlu, mobil aramalara göre optimize edilmiş bir site kullanıcı deneyimini oldukça geliştirecektir.