Skip links
kullanici-arama-niyeti

Kullanıcı Arama Niyeti (User Search Intent) Nedir?

tf-idf-nedir-

İçeriğinizin kalitesine veya sitenizin otoritesine çok güveniyor olabilirsiniz ancak kullanıcıların arama niyetine uygun içerikler sunmuyorsanız, başarısız olma olasılığınız yüksektir. Kullanıcıların gerçekleştirdiği sorgunun amacını anlamak ve buna uygun içerikler üretmek, kullanıcı ve arama motoru deneyiminizi geliştirecektir. 

Google, kullanıcıların arama niyetine en uygun sayfalar ile karşılaşması için çaba sarf eder. Hangi sorgunun hangi niyetle yapıldığını bilmek, arama motoru görünürlüğü kazanmanız için fırsattır.

Bu içerikte 4 arama niyeti hakkında detaylı bilgiler ve örnekler verdik. İçeriğin sonuna ulaştığınızda, kullanıcıların sorgularını analiz ederek onlara en uygun içeriği sunmak adına yapabileceğiniz optimizasyonlar hakkında bilgi sahibi olacaksınız. Şimdi “Arama Niyeti Nedir?” sorusu ile başlayalım.

Search Intent (Arama Amacı) Nedir?

Bir kullanıcı arama motoruna bir sorgu yönelttiğinde bu sorgunun belirli bir amacı mevcuttur. User Search Intent (kullanıcı arama niyeti), bir kullanıcının arama motoruna yönelttiği sorgunun arkasındaki arama amacını, kullanıcının beklentisini ifade eder.

Kullanıcı bu aramayı bilgilenmek için mi yaptı? Kullanıcının bu ürünü arama sebebi satın almadan önce araştırma yapmak mı yoksa satın almak mı istiyor? Kullanıcı yalnızca bir sitede gezinmek mi istiyor? Tüm bu soru tipleri kullanıcının arama amacının ne olduğunu anlamanızı sağlar. Kullanıcıların niyetini bilirseniz, bu niyete uygun sorguların hangi kelimelerle yapılacağını bilirsiniz. Bu kelimeleri anahtar kelimeleriniz belirleyerek gerekli optimizasyonları yaptığınıza, arama niyetine uygun içerikler üretmiş olursunuz. Bu durum Google tarafından daha iyi sıralamalar elde etmenizle ödüllendirilebilir.

Kullanıcıya istediği bilgiyi sunmak konusunda oldukça titiz davranmaya çalışan Google, kullanıcı sorgularının ardında yatan arama niyetini anlayabilmek açısından birçok algoritma geliştirdi. Hâlen arama amacı Google açısından oldukça önemli bir sıralama faktörüdür.

Kullanıcı Arama Niyeti (Search Intent) SEO İçin Neden Önemlidir?

SEO stratejilerinin başarılı olması için, hedef kullanıcıların arama amacını doğru anlamak ve buna uygun optimizasyonlar yapmak gerekir. Örneğin “En iyi tablet markaları” bilgi almak amaçlı bir aramayken, “En uygun laptop fiyatı” satın alma eylemine daha yatkın bir aramadır. Hangi aramanın hangi niyetle yapıldığını bilmemek, kullanıcıya yanlış içerik sunmanıza neden olur. Böylece kötü bir deneyim yaşayarak sayfayı terk eden kullanıcılar SEO çalışmalarınızı olumsuz etkileyecektir. Bu durumdan kaçınmak için hedef kitlenizi tanımanız ve arama niyetini anlamanız oldukça önemlidir. 

Google’ın her zaman öncelikli amaçlarından biri kullanıcıların istek ve ihtiyaçlarını en kısa sürede maksimum verimlilikle karşılamaktır. Arama niyetini anlayarak bu sorgunun arkasındaki sebebe uygun içerikler sunmak, arama motorunun hedeflerindendir. Bu nedenle arama motoru optimizasyonu (SEO) çalışmaları yaparken, kullanıcı niyetini dikkate almanız gereklidir. 

Sitenizin gerekli etkileşimi almasını, rakiplerinizden bir adım önde olmayı istiyorsanız search intent (kullanıcı niyeti) hakkında detaylı bilgiye sahip olmalısınız. Kullanıcı odaklı doğru planlanmış SEO çalışmaları için kullanıcı niyetine önem verin.

Arama Niyeti Türleri Nelerdir?

Bilgilendirici (Informational): Kullanıcı belirli bir konu hakkında bilgi almak istiyor.

Gezinme (Navigational): Kullanıcı belirli bir web sitesi ya da markayla ilgileniyor.

Ticari (Commercial): Kullanıcı alacağı belirli bir ürün hakkında ticari araştırmalarını devam ettiriyor. (ZMOT)

İşlemsel (Transactional): Kullanıcının arama niyeti belirli bir ürünü satın almak.

Bilgilendirici Arama (Informational Search)

Bilgilendirici aramalar, kullanıcıların belirli bir konu hakkında bilgi edinmek istedikleri aramalardır. Bu sorgular şunların cevaplarını içerebilir: Kimdir, nasıl yapılır, nedir, nerede, neden yapılır…

Bilgilendirici Arama Örnekleri: 

  • Larry Page Kimdir?
  • 2024 Asgari Ücreti Ne Kadar?
  • Log Dosyası Nedir?
  • Dönüşüm Oranı Optimizasyonu Nedir? Nasıl Yapılır?

Ticari Soruşturma Araması (Commercial Search)

Ticari soruşturma aramaları, kullanıcıların belirli bir ürün veya hizmet hakkında bilgi toplamak ve karşılaştırma yapmak istedikleri aramalardır. 

Satın alma sürecinde, satın alma eyleminden önce yapılan araştırma evresidir (ZMOT). Bu evrede kullanıcı ürün veya hizmet hakkında detaylı bilgi almaya çalışır. Bu noktada alınan bilgiler satın alma eylemini etkileyeceğinden dolayı oldukça önemlidir. Bu nedenle Zmot, satın almada karar anı olarak ifade edilebilir. Bu evrede yapılan araştırmalara uygun içerikler sunmak, kullanıcının satın alma motivasyonunu artırabilir. 

İşte ticari soruşturma araması örnekleri: 

  • Laptop incelemeleri
  • Samsung ve Iphone üst segment akıllı telefon modellerinin karşılaştırılması
  • 2024’ün en iyi akıllı telefonları

Gezinme Araması (Navigational Search)

Gezinme aramaları, kullanıcıların belirli bir web sitesine veya sayfaya ulaşmak istedikleri aramalardır. Bu tür aramalarda, marka ve site adlarının doğru optimize edilmesi, kullanıcıların hedefledikleri içeriğe hızlıca ulaşmalarını sağlar.

Gezinme araması örnekleri:

segnet-danismanlik-kullanici-arama-niyeti-kullanici-niyeti-arama-amaci-user-search-intent

İşlemsel-Satın Alma Niyetli Arama (Transactional Search)

İşlemsel aramalar, kullanıcıların belirli bir eylemi gerçekleştirmek, genellikle bir ürün veya hizmet satın almak istedikleri aramalardır. Bu tür aramalar için hazırlanan içeriklerin, kolay erişilebilir satın alma seçenekleri, net fiyat bilgileri ve cazip tekliflerle optimize edilmesi önemlidir.

Satın alma araması örnekleri: 

  • Online Yemek Siparişi 
  • Samsung S22 Satın Al
  • Örneğin “Huawei Matebook D16 Fiyatı Nedir?” sorgusunu gerçekleştirdiğinizi düşünelim. Aşağıdaki arama sonuçlarından hangisi sizin için daha faydalı olacaktır? 
huawei matebook d16 özellikleri 2024

Bu sorguda listelenen içerikler yalnız laptopa ait özellik sunuyorsa, arama niyetinize uygun bir bilgi alamamışsınızdır. Bu arama sorgusu satın alma motivasyonuyla oluşur ve net bir şekilde fiyat bilgisine ihtiyaç vardır. Bu nedenle 1. sonuç asıl listelenmesi gereken öncelikli bilgidir. Fiyat bilgisi isteyen kullanıcıyı yalnız özellikler içeren bir sayfayla karşılarsanız, kullanıcı deneyiminiz olumsuz etkilenir. 

Kullanıcı Arama Amacı Nasıl Anlaşılır?

Kullanıcıların arama niyetini anlamak, onların ihtiyaçlarına en uygun içeriği sunmak için kritik bir adımdır. Bunun için birkaç strateji kullanılabilir:

Arama Motoru Sonuç Sayfasını (SERP) İnceleyin

SERP, kullanıcıların belirli bir arama sorgusu için karşılaştığı sonuç sayfasıdır. SERP’i inceleyerek, belirli anahtar kelimelerin hangi tür içerikleri öne çıkardığını görebilirsiniz. Örneğin, bir anahtar kelime için çoğunlukla bilgi içerikleri mi yoksa ürün sayfaları mı öne çıkıyor? Bu, arama niyetini anlamanıza yardımcı olur.

Google’da yaptığınız aramalarda bazen yalnız içerikler görünmez. Bu içeriklerin dışında çeşitli snippetlere yer verilebilir. Daha detaylı bilgi için “SERP Nedir?” içeriğine göz atabilirsiniz.

Bazı yaygın SERP özellikleri şunlardır. 

  • Zero click snippets (tıklamaya neden olmayan arama sonuçları)
  • Zengin arama sonuçları (rich snippets)
  • Bilgi paneli (knowlegde graph)
  • Kayar video sonuçları
  • Local pack (yerel sonuç paketi)
  • Kullanıcılar bunları da sordu kutuları 

Çeşitli anahtar kelime ve aramalara göre Google’ın sunmuş olduğu snippetler, arama niyeti konusunda web sitenizi nasıl optimize etmeniz gerektiğini anlamanızı sağlayabilir.

un helvası tarifi google snippet

Google, kullanıcının niyetini analiz ettiğinden dolayı bilgilendirme aramalarını snippetler şeklinde sunarak kullanıcı deneyimini iyileştirmeyi hedefler.

İlgili Aramalar- Kullanıcıların Diğer Soruları Kısmına Göz Atın

Google gibi arama motorlarının sunduğu “ilgili aramalar” bölümü, kullanıcıların belirli bir konuyla ilgili hangi diğer sorguları yaptığını gösterir. Bu bölüm, kullanıcıların arama niyetini daha derinlemesine anlamak için faydalı ipuçları sunar.

Örneğin “akıllı telefon fiyatları” sorgusunu daha özelleştirebilmek için ilgili aramalar ve diğer sorgular gibi çeşitli alanlarla kullanıcıya yardımcı olmayı hedefler.

Google arama motoru sonuç sayfasında yer alan diğer sorgular bölümü

Doğru Anahtar Kelimeleri Seçin

Anahtar kelime araştırması yaparken, seçtiğiniz kelimelerin kullanıcı niyetini doğru yansıttığından emin olun. Bilgilendirici, ticari, gezinme ve işlemsel anahtar kelimeler arasında ayrım yaparak, içeriklerinizi doğru hedef kitleye ulaştırabilirsiniz.

Arama Amacına Yönelik Optimizasyon Nasıl Yapılır?

Search Intent ve 3C Arama Niyeti

3 İçerik modeliyle arama niyeti incelemesi ve optimizasyonlarınızı gerçekleştirerek Google’da üst sıralara yerleşmeniz mümkündür. İşte 3C:

  1. İçerik Türü (Content Type)
  2. İçerik Biçimi (Content Format)
  3. İçerik Açısı (Content Angel) 

İçerik Türü (Content Type)

İçerik türü, kullanıcıların arama niyeti doğrultusunda tüketmek istedikleri bilgi şeklidir. 

Yaptığınız sorgu türünde en üst sıralarda yer alan sitelere göz gezdirin. Bu isteler aşağıdaki 4 seçenekten biri veya birkaçı olacaktır: 

  1. Blog Sayfaları
  2. Ürün Sayfaları
  3. Kategori Sayfaları
  4. Açılış Sayfaları
Aşağıdaki gibi “Pillar Content Nedir?” aramasını yaptığımızda çıkan sayfaların genellikle bloglar olduğunu görüyoruz. Bu sebeple benzer konularda içerik üreterek yükselmek istiyorsak bu tür konusunda bilgi sahibi olmamız ve bu yoldan ilerlememiz gerekebilir. 

İçerik Biçimi (Content Format)

İçerik formatları, sunduğunuz içeriklerin “hangi formatta” olacağını belirler. Yaygın olarak kullanılan formatlar şunlardır:

  • “Nasıl yapılır” kılavuzları
  • Karşılaştırma
  • İnceleme
  • Adım adım yol gösteren içerikler
  • Listeleme içerikleri

Arama niyeti bu noktada önemlidir. Çünkü oluşturacağınız içeriğin hangi arama niyetine hitap edeceğini bilmeniz, seçtiğiniz formatın da değişmesini sağlayabilir. 

Örneğin “İçerik Kontrol Listesi” içeriğine tıklayan bir kullanıcının niyeti, içeriğin adım adım nasıl kontrol edilebileceği bilgisine ulaşmaktır. 

Öte yandan “Google Analytics Kurulumu Nasıl Yapılır” içeriğine tıklayan bir kullanıcının amacı da kılavuza rastlamaktır. 

Önemli olan bu arama amacını doğru analiz ederek kullanıcıya uygun içeriği sunmaktır. 

İçerik Açısı (Content Angel)

Herhangi bir içerik ile alakalı kullanıcıların aradığı “sıfatlara” yönelik aramalardır. Örneğin bir pasta tarifi araştırması yaparken “pamuk gibi” ve “Pastane tadında” gibi kalıplara yönelik ilgi oldukça fazla olacaktır. Kullanıcının ilgisini çekecek ve arama amacına hizmet edecek bu başlıklar içerik açısını belli eder.

Yorumunuz

Bu site reCAPTCHA ve Google tarafından korunmaktadır Gizlilik Politikası ve Kullanım Şartları uygula.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

En kaliteli web deneyimini sağlamak için çerezleri kullanıyoruz.
Teklif Al
Hemen Ara
WhatsApp