Skip links

SEO Görünürlüğü Kaybını Önlemek: SEO Visibility Nedir?

Search Engine Visibility (Arama Motoru Görünürlüğü) Nedir?

Search Engine Visibility ya da SEO Visibility arama motoru görünürlüğü olarak çevrilebilir. “Bir web sitesinin, bir veya daha fazla anahtar kelime üzerinden elde ettiği tıklamaların yüzdesi” şeklinde hesaplanması mümkündür. SEO görünürlüğünüzün %100 olması için, sitenizin Google’da tüm anahtar kelimeler için ilk sıralamada yer alması gerekir, bu pek mümkün değildir. 

Örneğin, bir anahtar kelimenizin 3. sırada yer aldığını düşünelim. Araştırmalara göre, Google’daki üçüncü sonuç, tüm tıklamaların %18,6’sına tekabül ediyor. Bu, söz konusu anahtar kelime için sitenizin arama motoru görünürlüğünün %18,6 olduğu anlamına gelir. 1. Sıra için %35, 10. sıra için %2’ye yakın bir oran elde edilir. 

Belirli anahtar kelimelerde iyi sıralamalar yapabilirsiniz ancak tüm anahtar kelimelerinizin ilk sırada olmasını bekleyemeyeceğiniz gibi, %100’lük bir görünürlük oranı beklememelisiniz. Aşağıdaki grafikte sonuç sıralamanıza göre elde ettiğiniz SEO görünürlüğü yüzdesi verilmektedir. 

tıklamalara göre görünürlük yüzdesi - SEO görünürlük

SEO Visibility Neden Önemlidir?

SEO görünürlüğünüz, yeterliliğinizi tespit ederek, rakipleriniz arasında nerede olduğunuzu görebilmenizi sağlar. Görünürlük değerleriniz sayesinde rakip analizi yapabilir ve yüzdelerinize göre çıkarımlar yaparak yeni stratejiler geliştirebilirsiniz. 

Yüzdelik hesaplama sonuçları, bulunduğunuz konum hakkında size bilgi vereceğinden artılarınızı ve eksilerinizi belirlemenize olanak tanır. Artılarınızı, yani iyi olduğunuz alanlardaki varlığınızı koruyarak eksik olduğunuz alanları geliştirmeye odaklanmalısınız. SEO görünürlüğü, hem ortaya çıkabilecek sorunların hem de var olan sorunların (Arama motoru cezaları vs.) öngörülmesi ve analizi için oldukça önemlidir. 

SEO görünürlüğü sayesinde, algoritma güncellemeleri sonrasında sitenizin etkilenip etkilenmediği konusunda da çıkarımlar yapmanız mümkündür. Doğrudan SEO trafiğinize bakmanız sizi net bir sonuca götürmeyebilir. Bu nedenle belirli anahtar kelimeler için sonuçlarınızı karşılaştırmanız, performansınız hakkında mevcut ve gelecek durumunuz hakkında değerli bilgilere sahip olmanızı sağlayabilir.

SEO Görünürlüğü Faydaları Nelerdir?

  • Bir algoritma güncellemesinin sitenize etkisi olup olmadığını görebilirsiniz.
  • Mevcut durumunuzu görmenizi ve SEO problemlerinizi tespit etmenizi sağlar.
  • Sitenizin genel SEO performansı hakkında bilgi edinebilirsiniz.
  • Rakip analizi yapma imkânınız vardır.
  • Optimizasyonlar yapmanız gereken alanların farkına varabilirsiniz.

SEO Görünürlüğü ve SEO Trafiği Farkları

SEO görünürlüğü ve SEO trafiği arasında belirli farklar vardır. Gelin bu farklardan bazılarını tablo ile inceleyelim.

SEO GörünürlüğüSEO Trafiği
Oransal değerler elde edilir.Net rakamlardan oluşur.
Organik trafikte olan değişiklikler her zaman görünürlükte etkili değildir.Görünürlük kaybı site trafiği üzerinde etkilidir.
Görünürlük sonuçları SEO çalışmalarındaki aksaklıkları tespit etmenizi sağlar.Yüzdesel olarak olmasa da, örnek olarak net ziyaretçi sayılarına bakarak bazı çıkarımlar yapabilirsiniz.

Arama Görünürlüğü Kaybı Yaşayıp Yaşamadığımızı Nasıl Kontrol Edebiliriz?

Search Console

Search Console, doğrudan Google’ın arama motorundan gelen gerçek verileri görüntüleyen, ücretsiz bir SEO analiz aracıdır. Toplam gösterim, toplam tıklanma, ortalama tıklanma oranı, ortalama sıralama konumu ve arama görünürlüğü gibi birçok analiz imkânı sunar. Google Search Console hesabınıza giriş yaptıktan sonra, sol tarafta Performance bölümünün aşağısından Search Results seçeneğine tıklayın. Toplam tıklama ve gösterim oranlarına ek olarak ortalama sıralama ve tıklanma sayınızı görebilmeniz mümkündür. 

search console performans sonuçları

Arama motoru görünürlüğünüzü görmek ve anahtar kelime yüzdesinin hesabına ulaşmak için yeşil ile gösterilen ortalama tıklama oranı üzerinde yer alan +NEW bölümüne tıklayın. Çıkanlar arasından Query seçeneğine tıklayın. Aşağıdaki pencere açıldıktan sonra, Queries Containing bölümünü Exact Query seçeneğiyle değiştirin. Daha sonra aşağıya sorgulamak istediğiniz anahtar kelimeyi yazarak Apply’a tıklayın.

search console seo görünürlüğü

Çıkan sonucun aralığını değiştirmek için sayfanın üst kısmından Date filtresini seçerek istediğiniz aralığı işaretleyin. 

search console tarih

Aşağıdaki görselde seçim üzerine, söz konusu anahtar kelimeye ilişkin gösterimlerin son 12 aydaki eğilimini gösterilmektedir.

12 aylık seo görünürlük search console

Ahrefs

Bir diğer popüler analiz araçlarından olan Ahrefs ile, bir veya birden fazla anahtar kelimenin görünürlüğünü kontrol edebilirsiniz. Bu anahtar kelimeleri ilk olarak Rank Tracker aracına eklemeniz gerektiğini unutmamalısınız. Böylece sorgulamak istediğiniz her bir anahtar kelime için detaylı veri elde edebilirsiniz. Ahrefs’te yan tarafta yer alan sekmeleri kullanarak Organik Keywords > Movements kısmına gidip sitenizde yaşanan son değişikliklerin neler olduğunu görebilirsiniz.

  • Ahrefs üzerinden Keywords Explorer bölümüne gidin. 
  • Sol alt köşeden Traffic Share bölümünün altında yer alan By domains seçeneğine tıklayın.
  • Share sütununun altındaki yüzdeler, belirli anahtar kelimeler için arama görünürlüğünüzü gösterecektir.

SEMRush

SEMRush görünürlük puanınızı hesaplamakla kalmaz, rakiplerinizin görünürlük oranlarını da görmenizi sağlar. Bu sayede rakip analizi ve çeşitli karşılaştırmalar yapabilir, eksiklerinizin farkına varabilirsiniz. Öncelikle yapmanız gereken bir hesabınız ya da ücretli üyeliğiniz yoksa SEMRush’a ücretsiz deneme imkânıyla kaydolmaktır. Daha sonra;

  •  Add New Project bölümüne web sitenizi ekleyerek yeni bir proje yaratın. 
  • Sol kontrol panelinden Dashboard kısmına tıklayın.
  • Hedef konum ve anahtar kelime girmenizi isteyen kurulum sihirbazına bilgilerinizi girin.
  • Aşamaları tamamladıktan sonra Visibility Trend Score içeren kontrol panelinden görünürlük puanınızı ölçmeniz mümkündür.

Arama Görünürlüğü Kaybını Anlamanın Yolları

Düşük Ziyaretçi Etkileşimi ve Satış Miktarı

Ziyaretçi etkileşimleri, dönüşleri ve satış miktarınız elde ettiğiniz trafikle doğrudan bağlantılıdır. Bu bağlantıya SEO görünürlüğü de dahildir. Bir şeyler ters gitmeye başladığında ve etkileşiminiz azaldığında, problemin ne olduğunu saptayabilmek için organik trafiği incelemenizde ve rakamları karşılaştırmanızda fayda vardır.

Organik Trafik Kaybı

Etkileşim azalmalarınızın bir problem olduğunu fark ettikten sonra organik trafiğinizi incelemeye karar verdiğinizi düşünelim. Trafiğinizi, en sık kullanılan araçlardan biri olan Google Analytics ile inceledikten sonra bir düşüş olduğunu gördüğünüzü varsayalım. Bu trafik azalmalarında görünürlüğünüzün etkisi olduğunu bilmenizde fayda var. Çünkü arama motoru görünürlüğü düşmeye başladığında bu durum organik trafiklerinize yansıyacaktır. Bu durumda Google Analytics profilinizden trafik değerlerinizi bir önceki haftalarla kıyaslayarak düşüş ve çıkışların nerelerde olduğunu saptamanızda fayda var. Analiz sonuçlarını incelemek, genel durumunuzdaki düşüş sebebi hakkında çıkarımlar yapabilmenizi sağlayacaktır. 

Sıralamalarda Düşüş Yaşamak

Organik trafiğinizde yaşadığınız düşüş, sıralama durumunuzu etkilemiş olabilir. Yukarıda arama görünürlüğü konusunda nasıl kullanılması gerektiğini gösterdiğim Google Search Console ve Ahrefs gibi araçlarla sıralamalarınızın kontrolünü de sağlayabilirsiniz. Sitenize manuel yaptırım uygulanıp uygulanmadığını Arama Trafiği > Manuel Eylemler bölümünden kontrol edebilirsiniz. Bildirim olup olmamasına göre adımlarınız değişecektir. 

Bildirim olmadığını varsayarak bir sonraki yapmanız gereken analiz, trafik değerlerinizin kontrolüdür.  Search Console Arama Görünürlüğü bölümünden Arama analizlerini seçerek grafikten çeşitli çıkarımlar yapabilirsiniz. 

SEO Görünürlük Kaybının Nedenlerini Anlama ve Hataları Düzeltme

Tüm aşamalardan başarılı bir şekilde geçtiyseniz, SEO görünürlüğü hakkında yeterli veri toplamış olmanız gerekir. Bir sonraki adımda görünürlük kaybının sebeplerini anlamaya çalıştıktan sonra çözüm önerileri getireceğiz. 

Teknik Problemler

Sitenin Mobil Uyumlu Olmaması

Günümüzde birçok insan internet sitelerine ziyaretlerini ve diğer birçok eylemlerini (satış vb.) mobil cihazlar üzerinden yapmaktadır. Bu nedenle sitenizin mobil uyumlu olması oldukça önemlidir. Google Search Console aracına giriş yaptıktan sonra, mobil uyumluluk testine gidebilirsiniz. Sitenizin URL’sini ilgili kutucuğa yerleştirdikten sonra, sitenizin mobil uyumluluk derecesi hakkında fikir edinmeniz mümkün olacaktır.

Optimize Edilmemiş Site Tasarımı

Yeniden tasarlama sırasında site içerisinde birçok farklı problemler ortaya çıkabilmektedir. Bu nedenle bir kontrol listesi oluşturmakta ve adım adım gitmekte fayda vardır. Aşağıda kontrol etmeniz gereken ögelerden birkaçı yer alıyor:
• URL yapısı
• Dahili linklerin doğru sayfada olması ve nofollow niteliği
• Sayfaların HTML yapıları
• Sitenizin robots.txt ve .htacess dosyası – Dosyalarda engellenmiş kaynak olup olmadığı
• 404 hataları, 301 yönlendirmeleri, canonical ve hreflang etiketler

 

Güncellemeler ve Eklentiler Arası Uyumsuzluk

Sitenizde yapmış olduğunuz güncellemeler, bir takım değişikliklere sebep olabilir. Güncellemelerden sonra özel ayarlarda oynama ve karışıklıklarla karşı karşıya kalabilirsiniz. Yeni bir güncelleme ardından sayfalarınızın çalışmasında belirli sorunlar ortaya çıkmış olabilir. Eklentiler arasındaki uyumsuzluk bu sorunlara vesile olabilir. Google Analytics verilerini gözden geçirerek hangi tarihlerde organik trafiğinizin düştüğünü saptamalı ve yaptığınız değişiklikleri geri almalı veya düzenlemelisiniz. Çoğu zaman geri almak daha az karmaşık olacağından daha kesin bir çözüm sunacaktır.

Sunucunun Yanıt Vermemesi

Sitenizin hizmet aldığı sunucunun düzgün bir şekilde çalışıp çalışmadığı oldukça önemlidir. Çünkü Google botlarının sitenizi tarayıp ulaşamamış olma imkânı vardır.  Sunucunuzda bir problem yoksa diğer adımları düşünebilirsiniz ancak problem sunucunuzdaysa ve bu çok sık tekrarlanıyorsa yeni bir sunucudan hizmet almayı düşünebilirsiniz.

Rekabetin Artması

Sitenizin SEO görünürlüğü düşmeye başladığında, elinizden gelmeyen sebepler buna sebep olmuş olabilir. Örneğin rakiplerinizin öne geçmesi, sizin görünürlüğünüzü olumsuz etkileyebilir.

Rakip Analizi

Yukarıda bahsettiğimiz üzere, SEMRush’ta kendi görünürlüğünüze ek olarak rakiplerinizin de görünürlüğü hakkında bilgi sahibi olmanızı sağlayan analizler yer alıyor. Rekabetin artması ve rakiplerinizin önünüze geçmesi temelli görünürlük kaybınızı, onların neleri iyi yaptığını ve neleri değiştirdiğini inceleyerek anlamanız mümkündür.

Rakiplerin Link Kontrolü

Siteniz için yapacağınız backlink çalışmaları oldukça önemlidir. Bu çalışmalara ek olarak rakiplerinizin linklerini de görmek ister miydiniz? Cevabınız evetse Ahrefs size bu konuda yardımcı oluyor. Hesabınızda sol menüden “Backlinks” bölümüne tıklayarak sitenize ya da rakiplerinizin sitelerine gelen backlinklere, “Referring domains” bölümüne tıklayarak hangi alan adları üzerinden link geldiğini, ilgili alan adlarının domain rating skorlarını, kaç adet link verildiğini ve ne kadar organik trafik geldiğini tek bir ekrandan kolaylıkla inceleyebilirsiniz. Rakiplerinizin linkleri için Backlinks > New kısmını gözden geçirmeniz ve buna uygun olarak kendi linklerinizle karşılaştırmanızda fayda vardır.

URL'de HTTP ve HTTPS Farkı

“10 Adımda SEO Dostu URL (SEF) Nasıl Yapılır?” İçeriğinde de değindiğim üzere, Https Google tarafından http’ye göre daha çok tercih edilir. Çünkü https söz konusu olduğunda güvenlik ve şifreleme ön plandadır ancak http’de böyle bir durum yoktur. 

Algoritma Güncellemeleri

Google arama motoru kullanım deneyimini iyileştirmek açısından düzenli olarak algoritma güncellemeleri çıkarmaktadır. Yukarıda da bahsettiğimiz üzere, ilk önce Google Analytics gibi araçlardan organik trafiğinizin düşüş yaşadığı zaman ile algoritma güncellemesi aldığınız zamanın uyuşup uyuşmadığını kontrol etmelisiniz. İkisi arasında doğru orantı bulursanız, sitenizdeki sorun ve görünürlüğünüzün düşme sebebinin algoritma güncellemeleri olduğunu düşünebilirsiniz. Bu güncellemeler sitenizin sorunsuz çalışmasını engelleyerek birtakım değişikliklere sebep olabilir. Eklentiler arası uyumsuzluk veya oluşabilecek birçok sorundan dolayı güncellemelerden sonra problem yaşamanız mümkündür. Çoğu zaman problemi ortadan kaldırmanın en kesin ve kolay çözümü, güncellemelerden önceki hale geri dönmektir. 

Başlık ve Meta Açıklamalar

SEO görünürlüğünüzü arttırmanın ve anahtar kelimelerinizi başarılı kılmanın bir diğer yolu da potansiyel ziyaretçilerinize ilgi çekici başlık ve meta açıklamalar sunmaktır. İçeriğiniz ne kadar kaliteli olursa olsun, ziyaretçinin ilgisini ilk olarak gördüğü başlık ve meta açıklamalar ile çekmelisiniz. Özellikle, tıklama tuzağı olmadan dikkat çeken gerçek başlık etiketleri yazmak, listelemeler yapmak, sayılara ve rehber kavramına yer vermek oldukça etkili yollardan biridir. ÖrneğinSEO ile XPath İlişkisi: XPath Rehberi” ve “Bilmeniz Gereken 50 Performans Göstergesi: KPI Nedir?” 

Özel Snippet Kısımları

Özel snippetler, ilk sıralamada yer alan arama sonucunun önüne geçerek 0. konumda yer alır. Özel snippet alanlarında yer alamıyorsanız veya rakibiniz burada yer alıyorsa SEO görünürlüğü kaybınızın sebeplerinden biri bu olabilir.

elvis snippet

Kaybedilen Linkler

Daha önce Ahrefs aracıyla kendi linklerinize ek olarak rakiplerinizin linklerini görebileceğinizden bahsetmiştim. Bu sefer yeni gelen linkler yerine kaybolan linklerinizi kontrol etmenizin gerekebileceği bir senaryoyu ele alacağız. Ahrefs aracına giriş yaptıktan sonra kontrol panelini ziyaret etmeli ve Backlinks > Lost kısmından kaybettiğiniz linklere göz atmalısınız. Daha sonra bunları en değerli olan alan adına göre sıralamalısınız. Bu linkleri tekrardan kazanıp kazanamayacağınızı gözden geçirmeli veya yerlerine yeni alternatifler arayarak kaybınızı en aza indirmelisiniz. 

Uzun Kuyruklu Anahtar Kelimeler Kullanın

Anahtar kelimeler, ziyaretçilerinizin ihtiyaçlarına yönelik olduğundan ve ilgi çekeceğinden oldukça önemlidir. Hedef kitlenizin ve potansiyel müşterilerinizin, sunduğunuz ürünleri veya hizmetleri bulmak için kullandıkları dili bilmeniz gerekmektedir. Ek olarak potansiyel müşterilerinizin ilgisini çeken konuları bilmek, strateji geliştirirken size yarar sağlayacaktır. 

URL adreslerinizde (özellikle başlangıç kısmında) anahtar kelimelere yer vermeniz önemlidir. Uzun anahtar kelime kuyrukları daha spesifik olduğundan dolayı daha özel bir kitleye hitap ettiği belli olacaktır. Sitenin her sayfası için farklı bir başlık ve anahtar kelime kullanmanıza ek olarak uzun kuyruklu anahtar kelimeler kullanmaya da özen göstermelisiniz. 

SEO Görünürlüğü

Görünürlüğünüzü kaybetmeye başlamanızın sebepleri olabilecek faktörleri sıralayarak bunların ortadan kaldırılması için neler yapabileceğinizden bahsettim. SEO visibility kaybedilmeye başlandığında panik yapmadan hangi unsurları gözden geçirmeniz gerektiğini artık biliyorsunuz. Tüm adımları uygulayarak eksiklerinizin farkına varabilir ve görünürlüğünüze ek olarak organik trafiğinizi de aynı şekilde artırabilirsiniz. 

Yorumunuz

Bu site reCAPTCHA ve Google tarafından korunmaktadır Gizlilik Politikası ve Kullanım Şartları uygula.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

En kaliteli web deneyimini sağlamak için çerezleri kullanıyoruz.
Teklif Al
Hemen Ara
WhatsApp