Derin linkleme (Deep Linking) Nedir? Ne işe Yarar?
İçindekiler
Deep link, yani Türkçe anlamıyla derin link, kullanıcıyı doğrudan ulaşması gereken sayfaya yönlendirir. Tıkladığımız linklerde ulaşmak istediğimiz sayfa dışında sayfalara (ana sayfa, başka bir sayfa vb.) ulaştığımız olmuştur. Özellikle mobil uygulamalarda kullanılan linkler, bu durumu engeller ve sizi hedeflediğiniz sayfaya yönlendirir.
İnsanların mobil uygulamalarda gezinme süresi diğer araçlara göre oldukça fazladır. Bundan dolayı sitelerin ve uygulamaların kendi içerisinde mobil optimizasyon yapması oldukça önemlidir. Derin linkleme, ziyaretçilerin sitenizden ya da farklı bir uygulamadan belirli bir sayfaya bağlanmasına imkân tanır. Örneğin https://segnet.com.tr/ sayfasına gitmek yerine Blog içerisinde yer alan https://segnet.com.tr/seo-ajansi-ile-calismadan-once-sorulmasi-gerekenler/ sayfasına ulaşırsınız. Böylece eklenen link, ziyaretçiyi doğrudan ilgilendiği alana yönlendirerek daha kolay ve hızlı bir gezinme imkânı sunacaktır.
Derin Link (Deep Link) Neden Önemlidir?
Mobil uygulamada gezinmeyi daha hızlı ve keyifli hale getiren derin linkler, mobil uygulama sahipleri ve pazarlamacılar için oldukça önemlidir. Günümüzde insanların diğer araçlara kıyasla mobil uygulamalar üzerinde gezinme sağladığını, yapılan alışverişlerin oldukça yüksek bir kısmının mobilden yapıldığını biliyoruz.
Kullanıcılar, işlerini hızlıca halledebilmek için mobil uygulamaları kullanırken, derin linkler kullanıcı deneyimini iyileştirmelerini sağlıyor. Örneğin, beğendiğiniz bir ürünü kaydetmek ya da bir arkadaşınıza göndermek istiyorsunuz. Paylaşırken karşınıza çıkan derin link, bunu birkaç saniyede gerçekleştirmenizi sağlar. Daha sonra o linke tıkladığınızda telefonunuzdaki uygulama açılır, sizi doğrudan ürünün olduğu sayfaya yönlendirir. Derin link olmadan bir arkadaşınıza ürün iletmek istediğiniz bir senaryoda, ana sayfaya yönelmek ve aramak tamamen vakit kaybı olacaktır. Bu durumun derin link ile ortadan kalkması, pratik kullanımın insanı teşvik etmesine iyi bir örnektir.
Günümüzde sosyal medyada ürün deneyen ve paylaşım yapan Influencer diye bilinen kişiler, tavsiyeleriyle birçok insanı yönlendiren kişilerdir. Olumlu veya olumsuz görüşlerini paylaşır, yeni şeyler dener ve belirli bir kitle oluştururlar. Zamanlarının çoğunu çeşitli uygulamalardan linkler vererek, kendi kullandıkları ürün ve hizmetleri çeşitli reklam ve iş birlikleriyle pazarlayarak geçirirler. Derin linkleme ile yönlendirme olmasaydı ve bir uygulamada verilen öneriyi telefonumuzdan basit bir şekilde diğer uygulamadan açamasaydık, “influencer” meslek grubunun oluşumu bu kadar kabul göremezdi. Çünkü insanlar, daha önce denenmiş ürün veya hizmetleri inceleyerek kendilerine en uygun olanı bulmak için doğru influencer’ı takip ederek bu linkler sayesinde alışveriş yapıyorlar. Yani derin linkleme kullanıcı deneyimini iyileştirirken aynı zamanda yeni meslek gruplarının gelişimini de sağlıyor ve kısıtlı zamanda insanlar için oldukça pratik bir kullanım sunuyor.
Kullanıcı deneyimini iyileştirmeye ek olarak, pazarlamacılar tarafından derin linkleme yönteminin tercih edilmesinin bir diğer nedeni de olumlu sonuç alma imkânının yüksek olmasıdır. Bu pratik yönlendirme, kullanıcıyı kampanyadan haberdar etmeye ek olarak o sayfaya yönelmesini sağlar. Ürün ya da hizmeti tanımaya, kampanyalara göz atmaya ve yararlanmaya teşvik eder. Böylece kampanyalar başarılı olur.
Play Console’daki Derin bağlantılar sayfasından derin bağlantılarınızı yönetebilir ve uygulama içi içerikle etkileşimi artırabilirsiniz.
Derin Link Türleri Nelerdir?
Geleneksel/ Klasik Derin Linkler
Geleneksel derin linkler, uygulama yüklüyse sorunsuz çalışacaktır. Kullanıcının oturum açmış olduğunda sorunsuz çalışacağı linklerdir. Uygulamanın yüklü olmadığı durumda ise oturum açılmayacağından yönlendirme başarısız olacaktır.
Gecikmeli Derin Linkler
Gecikmeli derin linkler uygulamaların yüklü olup olmamasına bağlıdır. Uygulama yüklüyse link sizi doğrudan ulaşmak istediğiniz içeriğe aktaracaktır. Uygulama yüklü değilse link sizi uygulamayı yüklemeniz gereken mağazaya yönlendirecektir. Uygulama yüklendikten sonra ilk hedeflediğiniz sayfaya ulaşmanız mümkün olacaktır. Uygulamanın sizde mevcut olmamasından kaynaklı bu indirme adımlarını tamamlarken kaybedilen vakit, “Gecikmeli Derin Link” olarak ifade edilmesine neden olur.
Bağlamsal Derin Linkler
Bağlamsal derin linklerde hem geleneksel hem de gecikmeli link özelliklerine rastlanır. Web linklerinden çok daha güçlü olabilen bu linkler, link hakkında birçok bilgi sunarlar. Bunlar arasında, kullanıcının linke hangi cihazdan tıkladığından demografik bilgilerine kadar bazı bilgiler mevcuttur. Örneğin bir oyunu başka bir platformdaki reklam sayesinde indirdiniz. Linke nereden tıkladığınız ve indirdiğiniz bilgisi depolanır. Kişiselleştirilmiş mesajlar gibi hizmetler de buna dahildir. Bu durum kullanıcıya kendini özel hissettirir ve memnuniyet artırır. Bu link türleri uygulama geliştiricisi ve kullanıcı açısından çok daha kullanışlıdır.
Derin Linkleme Örnekleri
QR Kod ile Ürün Sayfasına Yönlendirme
Reklam panolarında mobil cihazlarından okutabileceğiniz QR kodlar ile derin linkleme yapılarak, indirimli ürün sayfalarına yönlendirilmek hedeflenir.
Kullanıcıyı Sepetine Yönlendirme
Gmail uygulamasında e- posta ile sepetteki indirim kampanyasını haberdar ederek kullanıcıyı doğrudan kitap alışveriş uygulamasına yönlendiren linkler de mevcut.