SERP Nedir?
İçindekiler
Search Engine Results Page (Arama Motoru Sonuçları Sayfası), arama motorlarının arama sonuçlarını gösteren sayfalardır. Arama motorları belirli bir kelime veya kelime grubuyla ilgili bir sayfa için bir listeleme yaparlar.
Bu içeriğimizde şu sorulara yanıt bulacağız:
- SERP Nedir ve Neden Önemlidir?
- SERP’in SEO ile İlişkisi Nedir ve Nasıl Faydalanabiliriz?
- İçeriğimizi Öne Çıkarmak İçin Nelere Dikkat Edebiliriz?
- SERP Türleri Nelerdir?
Neden SERP'ten Faydalanmalıyız?
Ciddi Trafik
- Arama motorlarından gelen trafiğin çoğu SERP’den gelir. Kullandığınız anahtar kelimeler ve meta açıklamalar okuyucuları içeriğinize kolaylıkla çekerek organik trafiğinizin artmasını sağlayabilir.
Birçok Fırsat
- Organik SERP’de farklı fırsatlar vardır:
CTR artışı:
(Click Through Rate), arama sonucunun tıklama oranını ölçer. Başlık ve meta açıklamalarınız anahtar kelimelerle ne kadar uyuşur ve ilgi çekici olursa CTR o kadar artar.
Position 0 hedefleme
Bazen Google’da arama yaparken en üstteki sitedeki bilgilerin bir kısmının gözüktüğü bir bölüm görürsünüz. Çoğu zaman tıklama yapmamıza gerek kalmadan işimize yarayacak olan bilgiyi oradan almamız mümkündür. Bu sitenin bulunduğu konuma sıfırıncı pozisyon denir. Organik aramalarda en üsttedir. İçeriğinizin bu şekilde olmasını istiyorsanız elinizden geldiği kadar net ve kısa cevaplar vermeyi deneyin.
Sıralamanızı artırma
Sıralamanızı arttırmak için SEO tekniklerini kullanarak anahtar kelimelerden de yararlanmalısınız. Backlinkler ve web sitenizin optimizasyonu sizi sıralamada daha yükseğe çıkarabilir.
Kolay Tanıtım
- Bir markayı, bir ürünü veya bir hizmeti SERP’de tanıtmak, zaman ve bütçe açısından oldukça kolaydır. Doğru kitlenin önüne düşecek olan içerik, çok kısa zamanda beklenilenden yoğun bir talep görebilme imkanına sahiptir.
Analiz Edilebilir
SEO uzmanları tarafından analiz edilerek, performans iyileşmesi olasılıkları tespit edilebilir.
Sıralamanızı Artırır
Organik bir SERP sıralaması, web sitenizin organik trafik oranını artırır.
SEO Stratejisi İçin Değerlidir
SEO stratejilerinizi geliştirirken SERP'deki işinizi optimize edebilirsiniz.
SERP, SEO ile ilgilenenler için bir araştırma sahası gibi düşünülebilir.
Nasıl mı?
Öncelikle markamızın verdiği hizmetlerin aynısını ya da benzerini veren rakiplerin hangi sıralamada olduğuna bakmalıyız.
Derin bir araştırma için ilk 10 siteye bakılabilir ancak 5 site çoğu zaman yeterli olacaktır.
Rakiplerimizin içerik stratejilerini ve planlamalarını analiz edebilmemiz için bakmamız gerekenler:
- İçerik uzunluğu, görsel dengesi.
- Bağlantı verilen sayfalar
- Başlıklar ve alt başlıklar (Uzunlukları ve yer alan anahtar kelimeler)
- Meta açıklamalarının uzunluğu ve içerdiği anahtar kelimeler
Bu şekilde SERP’ten yararlanarak kısa bir sürede sitenizi geliştirebilmeniz mümkün.
Neden Farklı Türde Arama Sonuçları Var?
Ücretli ve ücretsiz sonuçlardan bağımsız olarak, birçoğumuzun önüne daha farklı içerikler düşebilir. Farklı türde arama sonuçları, arama motorlarının algoritmaları tarafından belirlenir. Arama motorları, web sayfalarının içeriğine, sıralama faktörlerine, kullanıcı deneyimine, vb. dikkat eder.
Sıralama Algoritmaları
Arama motorları belirli algoritmalar kullanarak sıralamaları belirlerler.
Web Sitesi İçeriği
Bir web sitesinin içeriği de arama sonuçlarında hedeflenir.
Kullanıcı Deneyimi
Arama motorları, kullanıcıların aradıkları şeyi kolayca bulmalarını sağlamak isteyen web sitelerini, ilgili arama sorgularına öncelik verirler.
Deneyimlerinize Göre Sonuçlar
SERP, kullanıcıların arama deneyimini en verimli hale getirmek üzerine tasarlanır. Arama motoru sonuç sayfalarımızda çıkan bilgiler bir nevi bizim önceliklerimizle belirlenen sonuçlardır. Yaş, cinsiyet, ikamet gibi demografik bilgilerimiz, alışverişlerimiz, daha önce yaptığımız aramalar…Bunun gibi arama motoru sonuç sayfamızı etkileyen birçok etken vardır.
Web sitelerinin önceliği de buna göre değişir. En çok sorulan sorular ve bunlara göre belirlenen evergreen içeriklere göre bazen sorduğumuz soruların cevaplarını herhangi bir siteye tıklamadan dahi alabilmemizin sebebi budur.
İçeriğinizi Öne Çıkarmak İçin Neler Yapabilirsiniz?
Title Tag ve Meta Tanımlayıcılar
Title ve meta açıklamalarınızı optimize etmek, SERP’de içeriğinizi öne çıkarabilir. Uzunlukları ve içerdikleri anahtar kelimeler kaliteli trafiğinizi arttıracaktır.
Siteler Arası Bağlantılar
Siteler arası bağlantılar, SEO için oldukça değerlidir. Görüntülenme sayılarını arttırır ve etkileşim için birebirdir.
- Hızlı Yüklenen Sayfalar
Hızlı yüklenen sayfalar arama motorları için önemlidir. Daha hızlı bir sayfa için içeriğe göz atın.
- İç Bağlantılar
İç bağlantılar, anahtar kelime hedeflemek ve düzensiz kaynaklarınızdaki bağlantıları azaltmak için kullanılabilir.
SERP'in İki Bölümü:
Ücretli Reklam Sonuçları (Sponsor)
Yukarıdaki görselde "Pantolon fiyatları" aramasına karşılık en üstte çıkan içeriğin sponsorlu bir reklama ait olduğunu görebiliyoruz.
Ücretsiz Organik Sonuçlar
Aynı aramanın devamında ise sponsorsuz, diğer kullanıcıların ve sizin deneyimlerinizden harmanlanarak size sunulmuş bir SERP görüntüsü görüyoruz.
I. Sponsorlu Reklamlar
Tıklanma sayıları fazla da olsa organik içerikler kaliteli bir trafik oluşturduğundan ve güvenilir olduklarından dolayı kullanıcılar tarafından tercih edilirler.
II. Organik Sonuçlar-
A-Standart Snippet (Klasik Arama)
II. Organik Sonuçlar-
A-Standart Snippet (Klasik Arama)
Aranılan ürüne herhangi bir bağlantı, yorum, yıldız eklenmeyen standart arama yukarıdaki görselde gözüktüğü gibidir.
Google, içeriğin yayınlandığı tarihi önem ya da yakınlık gibi etkenlere dikkat ederek içeriğin sol alt kısmında gösterebilir.
B- Google Organik Sitelinks
Sitelinks, arama sonucunu çeşitlendirerek algoritma tarafından belirlenen, göz atılabilecek önemli sayfa ve kategorileri öne çıkarır. Böylece okuyuculara farklı alanlar sunar. Burada gösterilmesini istemediğimiz sayfaları üst menüden kaldırmamız da mümkündür.
SERP Features (SERP Özellikleri) Nelerdir?
SERP features (SERP özellikleri), klasik aramalar dışındaki sonuçlara verilen isimdir. Yıldızlı değerlendirmeler de bunlardan biridir.
Bazı yaygın SERP özellikleri şunlardır.
- Zero click snippets (tıklamaya neden olmayan arama sonuçları)
- Zengin arama sonuçları (rich snippets)
- Bilgi paneli (knowlegde graph)
- Kayar video sonuçları
- Local pack (yerel sonuç paketi)
- Kullanıcılar bunları da sordu kutuları
1- Sıfır Tıklama (Zero Click)
Google, bazı arama sonuçlarına doğrudan kendisi yanıt verir. Bazı anahtar kelimeler bizi bir siteye yönlendirmeden doğru cevabın üstte çıkmasını sağlar. Genelde ünlüler, önemli isimler, siyasetçiler, bayramlar vb. birçok bilgi sıfır tıklamayla ulaşılabilir bilgilerdir.
2- Google Zengin Arama Sonuçları (Rich Snippets)
SERP üzerinde klasik arama sonuçlarına ek olarak bazı zengin arama sonuçları (Rich Snippets) da görmek mümkündür.
Google arama sonuç sayfasında beliren ve içerik formatına göre değişen bazı zengin sonuçlar şunlardır.
- Yıldızlı Değerlendirmeler
- Tarife Ait görsel
- Malzeme Listesi
- Yorum Sayısı
- Ürün Fiyatı
Aşağıda baklavalara ait zengin sonuç içerisinde oylama puanları ve yanlarında baklavaların yapım süreleri yer alıyor. Bu bilgilerin neredeyse hepsi sayfada yapılandırılmış veri (structured data) kullanımı ile SERP üzerinde görülmektedir. Yapılandırışmış veri kullanan sayfalar, kullanmayanlara göre daha çok etkileşime sahiptir.
3- Bilgi Paneli (Knowledge Graph)
Genellikle arama sonuç sayfasında sağ üstte yer alan bilgilendirici paneldir ve alt kısmında önerilerden oluşur.
4- Kayar Video Sonuçları
Aranılan içeriğe göre benzer ya da cevap olabilecek anahtar kelimelere sahip videoları kategorize ederek görsel destek sağlar.
5- Yerel Sonuç Paketi (Local Packs)
Yaşadığımız ya da o an bulunduğumuz konuma göre yakın olduğumuz yerlerin puan, yorum ve özellikleriyle birlikte haritadan konumunu görebiliriz. Bölgedeki işletmelerin Yerel SEO çalışmalarını yapması, daha iyi sonuçlar elde etmemizi sağlar.
6- Öne Çıkan Sonuçlar (Featured Snippets)
Zengin Arama Sonuçları (Rich Snippets) ile Öne Çıkan Sonuçlar (Featured Snippets) zaman zaman karıştırılabiliyor. Öne çıkan sonuçlar, kullanıcıların sorularına o an doğrudan SERP üzerinden cevap vermeyi hedeflerken; Zengin sonuçlar klasik sonucu zenginleştirerek deneyimi daha verimli ve çeşitli kılar.
Öne çıkan sonuçlara örnekler;
- FAQ-SSS: Sık sorulan Sorular
- Kullanıcılar bunları da sordu:
- Tablolar (Tarih, fiyat)
- Sırasız Listeler (Malzeme listeleri)
- Numaralı Listeler (Adım adım yapılacak olan eylemler örn. yemek tarifi, lastik değişimi)
Fırsatları Yakalayın
SERP’in sağladığı imkanları değerlendirerek fırsatları yakalamanın tam zamanı! Kendi stratejinizi geliştirirken SERP ve SEO İlişkisinden faydalanarak görünürlüğünüzü arttırın.